Forfattere: | Torkel Bjørnskau, Tor-Olav Nævestad, Muhammad Juned Akhtar |
Rapportnr: | 1075/2010 |
ISBN: | 978-82-480-1087-6 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1086-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Sammendrag |
Vår undersøkelse viser at førere av såkalte "Racing"-sykler (R-sykler) og førere under 19 år, særlig ungdom på lett mc, representerer spesielt risikoutsatte grupper blant mc-førere. Videre synes det nokså klart at høy fart er den viktigste risikofaktoren knyttet til mc-kjøring, i hvert fall når det gjelder de mest alvorlige ulykkene. Av den grunn konkluderer vi med at tiltak for å kontrollere og redusere farten trolig er de som har størst potensial. Økt politikontroll er et opplagt tiltak i så måte, ikke minst fordi motorsyklister ikke kontrolleres gjennom dagens ATK-system. I tillegg kan også strengere restriksjoner på førerretten til lett motorsykkel være et aktuelt tiltak og økonomiske incitamenter knyttet til eie og bruk av bestemte typer sykler.