Har myndighetene det nødvendige kunnskapsgrunnlaget i innfasingen av grønne hurtigbåtsamband? Hvem tar regningen for å gå fra dieseldrevne båter til nullutslippsfartøy? Kan krav om nullutslipp få betydning for rutetilbudet og takster?
Det er sentrale forskningsspørsmål i enabling Zero Emission passenger Vessel Services (ZEVS) prosjektet.
Her finner du program og presentasjoner fra ZEVS sluttkonferanse den 28.11. 2024:
Program:
10.00: Velkommen- Om TØI og ZEVS-prosjektet (TØI) (pdf)
10.15: Om hurtigbåtsektoren
• En oversikt over dagens hurtigbåtsamband (Kystverket) (pdf)
• Virkemidler for å redusere utslipp fra hurtigbåter (Miljødirektoratet) (pdf)
10.30: Hovedresultater fra ZEVS
• Hvor stort er energiforbruket og utslippene fra dagens hurtigbåter? Presentasjon av ZEVS visualiseringsverktøy (Kystverket og TØI) (pdf)
• Optimal energiutnytting av nullutslippshurtigbåter: Hva er praktisk mulig og kan hydrofoilteknologi gjøre en forskjell? (NTNU) (pdf)
• Hva er kostnadseffektive løsninger for energiinfrastruktur i havn? (IFE) (pdf)
11.30: Lunsjpause
12.00: Hovedresultater fra ZEVS
• Vil nullutslipp endre hurtigbåtenes ruter og ruteplaner? (TØI og NTNU) (pdf)
• Hva kan case-studier lære oss om omstillingen til nullutslipp? (IFE) (pdf)
• Hva er forventede økonomiske konsekvenser og fordelingseffekter av nullutslippskravet? (TØI) (pdf)
13.00: Funn fra andre prosjekter og utredninger
• Fremtidens hurtigbåt (pdf)
• Fylker (pdf)
13.30: Pause
13.45: Nullutslipp fra 2025 – hva vil det koste? En metaanalyse av tiltakskostberegninger (Miljødirektoratet) (pdf)
13.55: Om finansieringen av fylkeskommunale tjenester (v/Kommunaldepartementet) (pdf)
14.05-14.25: Paneldebatt
14.25-14.30: Oppsummering og avslutning