Dato: 15. januar 2025 kl. 12-15 (digital deltakelse).
Jeg ønsker å delta på seminaret kl. 12.00-15.00
(Du mottar en deltakerlenke dagen før webinaret)
På webinaret presenteres resultatene fra fire Urban Living Labs (ULL-er) som har utforsket inkluderende kollektivtransport fra fire perspektiver:
- "First and last mile"-mikromobilitet
- Billettstruktur
- Fleksibel on-demand kollektivtransport
- Knutepunktutvikling
Disse case-studiene er en del av det EU støttede Carin-PT-prosjektet, som har frambragt verdifull innsikt om modige og innovative løsninger for framtidens kollektivtransport, samt nye måter å jobbe med brukerinvolvering og kundefeedback fra grupper det ellers kan være vanskelig å nå.
I webinaret vil forskere presentere funn fra de forskjellige casene og formidle erfaringer som kan bidra til å utvikle inkluderende kollektivtransport.
Om webinaret
I første delen presenteres ferske forskningsfunn og inspirerende «best practice» eksempler fra hvert av de fire prosjektlandene (Norge, Sverige, Estland og Belgia). Denne delen vil være på engelsk.
Del II er en workshop som foregår på norsk med norske aktører.
Her presenteres retningslinjene for inkluderende kollektivtransport utviklet gjennom Carin-PT-prosjektet. Her ønsker vi også å hente innspill fra bransjen, og vi kommer derfor til å tilpasse retningslinjene basert på tilbakemeldingene og diskusjonene som oppstår i løpet av workshopen.
Det endelige utkastet til retningslinjer for inkluderende kollektivtransport vil bli delt med webinar-deltakerne innen 15. februar 2025.
Deltakerlenke og endelig program sendes ut til påmeldte i forkant av webinaret.
Program
Del I: Plenumsøkt med deltagere fra Norge, Sverige, Estland og Belgia (engelsk).
Deling av kunnskap om: mikromobilitet, billettstruktur, fleksibel on-demand kollektivtransport og transittorientert utvikling.
Del II – Gruppearbeid / workshop i breakout room med norske deltagere (norsk).
Diskusjon om retningslinjene i forhold til praksis innen kollektivtransportplanlegging.
Om prosjektet
Carin-PT har undersøkt sammenhengen mellom sosiale ulikheter og kollektivtransport. Forskningen avdekker at de sosiale dimensjonene ved utvikling av kollektivtransport i stor grad er oversett. Dette inkluderer spørsmål som hvem som tar beslutninger om kollektivtransportens utvikling og på hvilken måte (deltakelse), hvilke behov som blir prioritert i prosessen (anerkjennelse), og hvem som får nytte av resultatene (fordeling). Samtidig er forholdet mellom sosioøkonomisk dynamikk, tilgjengelighet og bruk av kollektivtransport fortsatt dårlig forstått.
Carin-PT har undersøkt noen av disse utfordringene og bidratt med innsikt i hvordan kollektivtransportens motstandsdyktighet kan styrkes gjennom inkluderende prosesser som kombinerer forskning og aktiv deltakelse fra både innbyggere og interessenter.
I nært samarbeid med beslutningstakere og tjenesteleverandører har prosjektet utforsket temaer som mikromobilitet, billettprissystemer, fleksibel on-demand kollektivtransport og knutepunkt utvikling (TOD) i byregionene Tallinn (Estland), Flandern (Belgia), Stockholm (Sverige) og Oslo (Norge).