logo

Søk

Du er her

Siste nytt

  • Ungdom, utvikling og ulykker

    Når unge bilførere får litt erfaring foretar de færre glemsels- og feilhandlinger enn da de var helt ferske sjåfører. Til gjengjeld begår de flere bevisste regelovertredelser.

  • Uoppmerksomme bilister ofte årsak til kryssulykker med syklister

    Uoppmerksomhet eller distraksjon hos bilførere er viktige årsaker til kryssulykker og til kollisjoner mellom bil og sykkel. Det viser en gjennomgang av dybdestudier av dødsulykker for årene 2005-2007 som Transportøkonomisk institutt har gjort i samarbeid med Chalmers tekniske høgskole i Gøteborg.

  • Uventede lyssignaler i komplekse situasjoner øker faren for feilhandlinger

    Lokførere handler ofte ut fra forventninger og vaner i krevende situasjoner. Farefulle situasjoner i togtrafikken, som at lokføreren overser et signal, skyldes ofte at systemet ikke tar tilstrekkelig hensyn til dette. Når situasjonen er kompleks blir uventede signaler en potensiell risiko for feilhandlinger.

  • Racing-sykler på ulykkestoppen

    Racing-sykler er innblandet i om lag halvparten av alle dødsulykkene med motorsykkel. Økt politikontroll for å få ned hastigheten, kan være et viktig tiltak for å redusere de alvorligste ulykkene. Motorsyklister kontrolleres ikke gjennom dagens system med automatisk trafikk-kontroll (ATK).

  • Evaluering av Jentenes trafikkaksjon

    En evaluering av Jentenes trafikkaksjon finner ikke at aksjonen har endret jentenes holdninger og atferd på noen entydig måte.

  • Unge på lett motorsykkel topper risikostatistikken

    Ungdom i aldersgruppen 16-17 år som kjører lett motorsykkel topper risikostatistikken. Disse har 13 ganger høyere risiko for å bli skadet eller drept i trafikken sammenliknet med gjennomsnittet av mc-førere, og hele 75 ganger høyere risiko pr kilometer enn en gjennomsnittlig bilist.
     

Viser fra 37 til 42 av totalt 52 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no