Du er her

Mer miljøvennlig fly-drivstoff gir lavere CO2-utslipp enn utbygging av Nord-Norgebanen

Bærekraftig fly-drivstoff i Nord-Norge kan gi vesentlige CO2-kutt i norsk innenriksluftfart.

Det vil også være billigere enn foreslått utbygging av vei og jernbane, som vil øke CO2-utslippene.

Det viser en fersk TØI-rapport som er laget på oppdrag av NHO Luftfart.

Rapporten tar for seg fire scenarier med henholdsvis 50 prosent og 100 prosent SAF-innblanding på alle ruter internt i Nord-Norge, og henholdsvis 50 og 100 prosent SAF- innblanding på alle ruter internt i og til/fra Nord-Norge.

Dersom man benytter 50 prosent eller 100 prosent miljøvennlig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel SAF) på flyrutene internt i Nord-Norge vil den totale SAF-andelen i norsk innenriks luftfart øke til henholdsvis ni eller tolv prosent i 2030. Hvis staten skal finansiere flyselskapenes merkostnader til SAF-innblandingen vil det koste 125 – 260 millioner kroner. Hvis i tillegg også rutene til og fra Nord-Norge benytter 50 eller 100 prosent SAF blir SAF-andelen 25 prosent eller 46 prosent - og statens kostnader øker til henholdsvis 800 og 1700 millioner kroner i 2030.

Konsekvensen vil være en mer bærekraftig og miljøvennlig luftfart i Nord-Norge.

Kostnadene er høye per spart tonn CO2 sammenlignet med mange andre klimatiltak, men samtidig er det vanskelig å oppnå store CO2 reduksjoner i luftfarten med andre tiltak enn å gå bort fra fossilt drivstoff. Det kan derfor virke som dette er den eneste måten å legitimere videre lufttransport i fremtiden.

Mål om fossilfri luftfart innen 2050

Norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Regjeringen vil at luftfarten skal bidra til det nasjonale omstillingsmålet for 2030 og at biodrivstoff skal være et hovedvirkemiddel. Fra Høsten 2023 ble det vedtatt et felles europeisk krav om seks prosent SAF-innblanding i 2030 som skulle gradvis øke til 70 prosent innen 2050.

Flytrafikken i Nord-Norge betjener 26 lufthavner. Flyrutene er gjerne korte og det benyttes ofte mindre flymaskiner på rutene. Hvert år reiser 1,6 millioner mennesker internt i Nord-Norge. Selv om bare 10 prosent av landets befolkning er bosatt i Nord-Norge er det nesten en tredjedel av alle innenriksturene i Norge.

Nord-Norge banen fem ganger dyrere enn å erstatte alt fossilt drivstoff til fly i og til/fra Nord-Norge

Et styrende og overordnet samfunnsmål i konsekvensutredningen for transportløsninger i Nord-Norge er at landsdelen har et bærekraftig transportsystem som binder land og folk effektivt sammen. Satt i perspektiv bør konsekvensene for CO2-utslipp og statens budsjetter av økt SAF-andel i luftfarten sammenlignes med ny fergefri hovedvei mellom Tromsø og Fauske og ny jernbane mellom Fauske og Tromsø.

Samlet CO2-utslipp fra anleggsfasen er betydelig for både vei og jernbane. Det estimeres 2,1 millioner tonn CO2 for anlegg av vei og 5,7 millioner tonn fra anlegg av bane

Investeringskostnadene for Nord-Norge banen tilsvarer en årlig utgift på mer enn åtte milliarder kroner over 75 år. Det er mer enn fem ganger høyere enn kostnadene ved å erstatte alt fossilt drivstoff til fly i og til/fra Nord-Norge. Og omtrent det dobbelte av hva det ville koste å erstatte fossilt flydrivstoff med 100 prosent SAF på alle innenriksruter i Norge i 2030.

Dersom vi tar med totale kostnader til veiprosjekt og motregner fordelene (altså nettoverdiene omregnet til årlig beløp) tilsvarer de årlige nettokostnadene 100 prosent SAF på alle ruter internt i og til/fra Nord-Norge.

Rapport: Bærekraftig drivstoff i flytrafikken i Nord-Norge. TØI-rapport: 2023/2024. Forfatter: Niels Buus Kristensen

Tekst: Ella Mæhlumshagen, senior kommunikasjonsrådgiver

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger