Det viser en ny TØI-rapport. Forskerne har brukt app-data og spørreundersøkelser for å finne ut hvordan elbilister i Oslo, Akershus og Drammensområdet tilpasset seg da kollektivfeltene stengte for elbiler i mai 2024.
De fleste reiser omtrent som før
Analysene viser at bilandelen på disse strekningene gikk ned to prosent. Studien finner også at andelen kjøring foregikk i større grad utenom rushtiden enn tidligere, spesielt på strekningene der det er kollektivfelt. Men de fleste kilometerne reist var fortsatt med bil (61 prosent). Selv om mange oppgir at de opplever mer kø har de ikke endret reisevanene sine betydelig. Det er også knyttet noe usikkerhet til om funnene skyldes stengingen av kollektivfeltet eller sesongeffekter eller andre faktorer.
Dersom man ser på svarene som er oppgitt i spørreundersøkelsen svarer 11 prosent av elbilistene at de endret reisevaner etter at kollektivfeltet stengte, mot 4 prosent av de som kjører forbrenningsbil. 55 prosent av de som kjører elbil sier at de opplever mer kø etter at kollektivfeltet stengte.
Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder