Du er her

De fleste elbilister reiser som før etter stengingen av kollektivfelter

Bilandelen går litt ned og noen reiser heller utenom rushtid, men de fleste velger fortsatt elbilen på veinettet i Oslo og Akershus.

Det viser en ny TØI-rapport. Forskerne har brukt app-data og spørreundersøkelser for å finne ut hvordan elbilister i Oslo, Akershus og Drammensområdet tilpasset seg da kollektivfeltene stengte for elbiler i mai 2024.

De fleste reiser omtrent som før

Analysene viser at bilandelen på disse strekningene gikk ned to prosent. Studien finner også at andelen kjøring foregikk i større grad utenom rushtiden enn tidligere, spesielt på strekningene der det er kollektivfelt. Men de fleste kilo­meterne reist var fortsatt med bil (61 prosent). Selv om mange oppgir at de opplever mer kø har de ikke endret reisevanene sine betydelig. Det er også knyttet noe usikkerhet til om funnene skyldes stengingen av kollektivfeltet eller sesong­effekter eller andre faktorer.

Dersom man ser på svarene som er oppgitt i spørreundersøkelsen svarer 11 prosent av elbilistene at de endret reisevaner etter at kollektivfeltet stengte, mot 4 prosent av de som kjører forbrenningsbil. 55 prosent av de som kjører elbil sier at de opplever mer kø etter at kollektivfeltet stengte.

Rapport: Hvordan reiser elbilister når de ikke kan kjøre i kollektivfeltet? En undersøkelse av reisevanedata fra april til og med oktober 2024. TØI-rapport 2064/2024. Forfattere: Gøril Louise Andreassen, Alice Ciccone, Askill Harkjerr Halse og Christian Weber

Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger