Det å tilrettelegge for økt samkjøring, for eksempel gjennom app-baserte samkjøringstjenester eller et tilbud om delt bestillingstransport, har et stort potensial for å forbedre transportsystemet i distriktene der det ordinære linjebaserte kollektivtilbudet er begrenset og ofte er lite kostnadseffektivt.
I tillegg til å redusere antall biler på veiene, gjennom økt kjøretøybelegg, kan samkjøring også bidra til både et mer inkluderende og et mer økonomisk levedyktig transportsystem.
Om prosjektet
PURIST-prosjektet vil bidra med kunnskap om og verktøy for å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av samkjøring i distriktene.
Vi vil studere tre ulike og innovative forretningsmodeller for samkjøring som piloteres i tre ulike regioner i Norge (Vestlandet, Trøndelag og Agder). Disse løsningene skiller seg ut fra tidligere samkjøringsløsninger på to måter:
- De er offentlig subsidiert
- De retter seg mot distriktene
Det overordnede målet med prosjektet å bidra til et mer økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig transportsystem i distriktene ved å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av offentlig subsidiert samkjøring.
Delmål i prosjektet er å:
- Få inngående kunnskap om hva som forklarer bruk/ikke bruk av samkjøring
- Få kunnskap om hvordan ulike samkjøringstjenester påvirker bilbruk, reiseatferd og tilgjengelighet
- Optimere rute- og frekvensplanningen for samkjøring i kombinasjon med offentlig transport å forbedre den generelle mobiliteten og velferden til befolkningen i rurale områder, samt å redusere de eksterne kostnadene ved persontransport
- Identifisere barrierer og suksessfaktorer for oppskalering
- Gi interessenter kunnskap og verktøy for å forsterke en oppskalering av samkjøring.
Vårt prosjekt er skreddersydd for å nå dette målet gjennom et solid teoretisk rammeverk, integrert metodedesign, unike datasett og et tverrfaglig og tverrsektorielt konsortium.
Prosjektet er utformet basert på kunnskapsbehov til samarbeidspartnere og kunnskapshull i litteraturen.
Partnere
Forskningspartnere er Transportøkonomisk institutt (prosjektleder) og NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). I tillegg har vi med Frank Meisel ved Universitetet i Kiel (Tyskland) og Patricia Mokhtarian ved Georgia Tech (Universitetet i Atlanta, USA) som vitenskapelige eksperter. Skyss (kollektivselskap i Vestland fylkeskommune), Atb (kollektivtransportforvalter for Trøndelag), Agder kollektivtrafikk AS, Agder fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen (Vegdirektoratet), Statens vegvesen (Transport Nord), Miljøpakken (Trøndelag) og Miljøløftet (Hordaland) er med som brukerpartnere. Samkjøringstjenesten Nabogo er med som underleverandør i konsortiet.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og vil pågå fra høsten 2024 til høsten 2028.