Forfattere: | Paal Brevik Wangsness, Knut Veisten, Ståle Navrud, Peter Aalen |
Rapportnr: | 2088/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2374-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
I løpet av 2024–2025 har det kommet et klart behov for en bedre faglig forankret forståelse for nyttekomponenten «ubehag ved skredrisiko» i samfunnsøkonomiske analyser, som kan ha vesentlig betydning for nytteberegninger av prosjekter i Nasjonal Transportplan. Dette viser til betalingsvillighet for å redusere skredfrekvens og -bredde, kontrollert for risiko for dødsfall, harde skader og veistengning. Studien finner at betalingsvilligheten er stabil på tvers av regioner og anbefaler å bruke én felles verdsettingsfaktor nasjonalt, men skiller mellom tog og vei. Ubehaget kan skyldes faktorer som lettere skader, materiellskader og subjektiv utrygghet. Dobbelttelling vurderes som begrenset, men det foreslås et fratrekk på 9 % av ulykkeskostnader knyttet til skred. Verdiene anses som rimelige gitt korrekt bruk av data og anbefaling om lineær verdsetting per skredpunkt. Ikke-lineære funksjoner er vurdert, men er kompliserte å implementere. Studien anbefaler følsomhetsanalyser og bruk av justerte skreddata for å sikre realistiske resultater. Det understrekes at inkludering av «ubehag ved skredrisiko» gir mer fullstendige analyser av skredsikringstiltak.