Forfattere: | Christian Steinsland, Berit Grue |
Rapportnr: | 2091/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1777-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf |
Regional persontransportmodell omfatter, i tillegg til persontrafikken, også næringstrafikk knyttet til mobile tjenesteytere som er unntatt nullvekstmålet. Deler av denne unntakstrafikken er ikke eksplisitt identifiserbar i resultatene fra transportmodellen. Dette prosjektet har som formål å kvantifisere hvor mye denne andelen utgjør i de fire største norske byområdene, og vurdere hvordan denne andelen har endret seg over tid. Analysene tyder på at næringstrafikken utgjør fra 5-7 % av trafikkarbeidet produsert i regional persontransportmodell. Andelen er høyest i Oslo-området og lavest for Trondheimsområdet. Vurdering av historiske data gir ingen klar indikasjon på at andel næringstrafikk har endret seg vesentlig seneste tiår selv om det naturligvis er en del svingninger under og etter koronaårene 2020 og 2021, og noe variasjon mellom ulike datakilder og byområder.