Forfattere: | Stefan Flügel, Nina Hulleberg |
Rapportnr: | 1534/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1788-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Trenklin 2 er en modell for effektberegning av togtiltak, utviklet av JBV. Rapporten går gjennom metodikken og de underliggende parameterne i modellen. Vi finner bl.a. at nivået for tidsverdi for sittende ligger for høyt, gitt den valgte tilnærming i modellen der tidsverdien splittes opp for sittende og stående. På et mer generelt nivå belyser vi svakheter og styrker i modelloppbyggingen som utgangspunkt for en drøfting av anvendelsesområdet for Trenklin. Vi konkluderer med at Trenklin er godt egnet for ruteplanprosjekter og andre detaljerte togtiltak på grunn av sin finkornede beregning av trengselsnivå og passasjerers valg av togavgang. Rapporten diskuterer i hvilken grad modellen er egnet for bruk i arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP), og den sammenlignes med etablerte modellverktøy som RTM og Merklin. Rapporten presenterer også ulike forbedringsmuligheter for fremtidige modellversjoner.