Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Jenny Blom, Ingeborg Storesund Hesjevoll |
Rapportnr: | 2049/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2243-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammmendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
Halvparten av dødsulykkene i trafikken i Norge er arbeidsrelaterte: 38 % involverer sjåfører i arbeid, mens 11 % involverer personer som kjører til/fra jobb. Det å arbeide med trafikksikkerhetsledelse og trafikksikkerhetskultur kan gi inntil 60 % reduksjon i ulykkesrisiko for enkelte tiltak. Det varierer imidlertid sterkt i hvilken grad organisasjoner med sjåfører i arbeid har slike tiltak. I denne studien undersøker vi dette for profesjonelle sjåfører i arbeid; bussjåfører og lastebilsjåfører og ansatte som kjører i arbeidet som ikke er yrkessjåfører («arbeidssjåfører»). Organisasjoner med arbeidssjåfører har lavere fokus på trafikksikkerhet og langt færre tiltak rettet mot arbeidssjåførenes trafikksikkerhet. For noen tiltak, finner vi at utbredelsen er nesten ni ganger høyere blant de profesjonelle sjåførene. Intervjudataene tyder på at det lave fokuset på trafikksikkerhet i organisasjoner med arbeidssjåfører antakelig skyldes at transport er sekundært for arbeidssjåfører. Samtidig finner vi også et potensiale for flere tiltak blant de profesjonelle sjåførene. Eksempelberegninger indikerer at inntil 26 dødsulykker i året (hypotetisk) kunne vært unngått med innføring av enkelte tiltak blant sjåfører i arbeid generelt. Dette viser det maksimale potensialet.