Forfattere: | Manuel Laso, Tor-Olav Nævestad |
Rapportnr: | 2096/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1374-7 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, kun på engelsk, pdf Summary, pdf |
Hovedmålene med denne studien er å gjennomføre en teknisk studie av kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører og utvikle en ny modell for kollisjonsbeskyttelse. Grunnlaget for den tekniske studien er de tre dybderapportene fra Statens havarikommisjon (NSIA), med fokus på bussulykkene i Nafstad (2017), Tangen (2021) og Fredrikstad (2022) i Norge. Foreliggende rapport 1) Foreslår syv tiltak for å forbedre kollisjonskompatibilitet, 2) Diskuterer sjåførens plassering, 3) Foreslår forsterkninger i busstrukturen, 4) Foreslår forsterkning av frontgrillen og gulvet, og 5) Foreslår forsterkning av taket. Vi konkluderer med at simuleringer og testing er nødvendig for å foredle disse løsningene og sikre deres effektivitet på tvers av et bredt spekter av kollisjonsscenarier.