Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Sykkelprioritert gate og gjennomgående fortau - en litteraturstudie

Sykkelprioritert gate og gjennomgående fortau - en litteraturstudie

Forfattere: Tineke de Jong, Magne Fossum, Aslak Fyhri
Rapportnr: 2057/2024
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-2278-7
Språk: Norwegian
Vedlegg Sammendrag, pdf
Hele rapporten, pdf
Summary, pdf

Rapporten undersøker effekten av sykkelprioriterte gater og opphøyde kryss på trafikksikkerhet og trafikantatferd. Sykkelprioriterte gater, som gir syklister prioritet mens biltrafikken er begrenset, har blitt vellykket implementert i land som Nederland og Tyskland. Slike gater har vanligvis en fartsgrense på 30 km/t, for å øke den subjektive og objektive sikkerheten. Opphøyde kryss og gjennomgående fortau bidrar også til økt sikkerhet ved å senke bilhastighetene og gjøre syklister og fotgjengere mer synlige. Utfordringer knyttet til bilistadferd, som at mange kjører for fort, skaper en følelse av utrygghet for syklister. Anbefalinger inkluderer smalere kjørefelt, rød asfalt, og fysiske barrierer for å sikre lave hastigheter og tydelig prioritet for syklister. Selv om tiltakene har positive effekter, etterlyses det mer forskning i Norge for å optimalisere disse løsningene og forstå deres langsiktige virkning på både objektiv og opplevd trygghet.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger