Forfattere: | Tineke de Jong, Ole Aasvik |
Rapportnr: | 2042/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1625-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammmendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
For å forbedre fremkommelighet for gående, kollektivreisende og syklister anbefaler Bymiljøetaten i Oslo (BYM) i dag å føre sykkelfeltet bak holdeplass. Rapporten vurderer to typer bussholdeplasser kombinert med sykkelinfrastruktur: sykkelfelt som opphører ved holdeplass (kantstopp) og sykkelfelt som føres bak holdeplass (bussøy). Prosjektet, gjennomført i oppdrag av BYM og Asplan Viak, undersøker gåendes og syklisters opplevelser. Data ble samlet fra veikantintervju med til sammen 641 syklister og gående på syv holdeplasser i Oslo. Resultatene viser at syklister foretrekker bussøy for funksjonalitet og trygghet, mens busspassasjerer føler seg mindre trygge der. Antall bussavganger påvirker trygghet og tilfredshet negativt. Bussholdeplasser med gjerde hadde en liten positiv effekt på syklisters tilfredshet, men ble vurdert som mindre trygge. Kvinner og syklister gir generelt lavere trygghetsvurdering på bussholdeplasser i Oslo.