Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Samfunnsøkonomisk nytte av å fjerne flaskehalsene i tømmertransport

Samfunnsøkonomisk nytte av å fjerne flaskehalsene i tømmertransport

Forfattere: Hedda Strømstad, Wiljar Hansen
Rapportnr: 2045/2024
ISBN: 978-82-480-2353-1
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-2231-2
Språk: Norwegian
Vedlegg Sammendrag, pdf
Hele rapporten, pdf

Rapporten presenterer beregninger av den samfunns-økonomiske bruttonytten av å fjerne flaskehalser for tømmertransport i Trøndelag fylke. Basert på de forventede hogstvolumene i en 40-årsperiode, 2025-2064, beregnes de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å transportere tømmeret fra skog til destinasjon gitt dagens vegklassifisering. Disse kostnadene sammen-liknes med estimerte kostnader hvor det tillates å kjøre tømmer med fullastet korthenger (vegklassifisering Bk10/50t - 19,5m), og hvor det tillates å kjøre tømmer med fullastet langhenger (vegklassifisering Bk10/60t - 24m). Basert på dette beregnes samfunnsøkonomisk bruttonytte av å oppgradere vegklassifiseringen til bruk av fullastet korthenger til en nåverdi på 22 millioner kroner for tidsperioden 2025-2099, hvorav 13 millioner kroner er på kommunale veger. Ved oppgradering til tømmertransport med fullastet langhenger for alle veger i Trøndelag blir bruttonytten beregnet til 640 millioner kroner for tilsvarende periode, hvorav 240 millioner kroner er på kommunale veger. Ettersom vi i dette arbeidet ikke inkluderer tiltakskostnaden ved veioppgradering til høyere bruksklasse, vil vi ikke kunne si noe om nettonytten av oppgraderingen.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger