Forfattere: | Kenneth Løvold Rødseth, Bo Dong, Stian Jakobsen, Janis Danebergs |
Rapportnr: | 1914/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1970-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag (Norwegian only) Hele rapporten (Norwegian only) |
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har bedt Transportøkonomisk institutt (TØI) om å utvikle en ny modell til å beregne kriteriet normerte fergekostnader i inntektssystemet til fylkeskom-munene. De viktigste utvidingene av eksisterende modell å etablere a) en kostnadsmodell som legger til grunn bruk av nullutslippsteknologi og b) en inn-tektsmodell som bygger på AutoPASS-regula¬tivet.
Innen rammen av prosjektet er det utviklet en ny kostnadsmodell bygget på optimering og en ny inntektsmodell bygget på minste kvadraters metode. Den nye kostnadsmodellen viser en reduk¬sjon i energikostnader og en økning i kapitalkost¬nader sammenliknet med modellen KDD bruker i dag. Den nye inntektsmodellen gir et høyere anslag på billettinntekter enn den gamle modellen. Inntekts-behovet per fylke beregnes ganske likt av nytt og eksisterende modellapparat. Vi anbefaler fortsatt bruk av KDDs enkle kostnadsmodell på kort sikt, men implementering av den nye inntekts¬model¬len utviklet i prosjektet.