Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Ingeborg Storesund Hesjevoll, Rune Elvik, Øyvind Lothe Brunstad, Jenny Blom |
Rapportnr: | 2083/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1764-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
I denne studien frembringer vi kunnskap om hvordan begreper og rammer for den norske Nullvisjonen og den internasjonale Safe System-tilnærmingen sammenfaller og eventuelt skiller seg fra hverandre. Vi har funnet et betydelig sammenfall mellom fundamentet for den norske Nullvisjonen og den internasjonale Safe System-tilnærmingen. Det som skiller den norske Nullvisjonen fra Safe System gjelder systemeiers «ytterste» ansvar, hvis trafikanter unnlater å følge reglene på grunn av «manglende kunnskap, aksept eller evne». Safe System-tilnærmingen sier mer om praktisk og strategisk trafikksikkerhetsarbeid enn den norske Nullvisjonen, fordi den definerer et sett med seks pilarer (med tilhørende operasjonaliseringer) som beskriver hvordan trafikksikkerhetsarbeid skal organiseres. På den annen side viser vår litteraturgjennomgang at Safe System-tilnærmingen fortsatt har betydelig forbedringspotensial dersom den skal fungere effektivt som en veileder for praktisk og strategisk trafikksikkerhetsarbeid, fordi det ikke nødvendigvis alltid er tilstrekkelig klart hvordan Safe System skal operasjonaliseres. Vi gir derfor eksempler på konkrete kriterier for Safe System implementering og mulige effekter av disse.