Forfattere: | Christian S. Mjøsund, Daniel Ruben Pinchasik, Stein Erik Grønland, Inger Beate Hovi |
Rapportnr: | 1706/2019 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2246-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Denne rapporten inneholder analyser av internasjonale godsstrømmer og kartlegging av godsoverføringspotensialer fra veg til sjø og bane for Norges utenrikstransporter. Dagens virkemidler for godsoverføring i de nordiske landene er kartlagt, og effekten av økt virkemiddelbruk for godsoverføring i et Nordisk perspektiv er simulert ved hjelp Nasjonal godsmodell for et sett av framtidsscenarioer. Scenarioet som gir mest godsoverføring fra veg til sjø og bane består av en tiltakspakke der man innfører økte tilskuddsordninger for sjø og bane som gjelder i hele Norden, samt innføring av en økt kilometeravgift på 60 øre på veg i hele Norden. Scenarioet gir en godsoverføring fra veg til sjø og bane på norsk område på ca. 3 millioner tonn, og en reduksjon i transportarbeid for vegtransport på ca. 1,3 milliarder tonnkm, som er en nedgang på 4,2 prosent fra referansescenarioet. Dette tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp fra godstransporten på rundt 3 prosent i 2030.