Forfattere: | Daniel Ruben Pinchasik, Bjørne Grimsrud, Andreas Kokkvoll Tveit |
Rapportnr: | 2081/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1761-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf |
Denne rapporten drøfter utfordringer knyttet til hvordan Nasjonal Transportplan (NTP) blir utarbeidet, og sammenhengen mellom organiseringen av NTP-prosessen, og resultatet. Egenskaper ved prosessen, styringsstrukturen, målstrukturen, korridorkonseptet, og prosesser på Stortinget gjør at NTP i dag står svekket som strategisk styringsverktøy. Blant annet har NTP-prosessen en tendens til å gi «mer av det samme», der hvor omstilling til lavutslippssamfunnet og andre overordnede samfunnsmål krever en endret tilnærming. Særlig startfasen av NTP-arbeidet synes å være veldig definerende for hvilke resultater som kan forventes. Noen av utfordringene som drøftes i rapporten vil kunne løses gjennom kort- og langsiktige tiltak som sikrer bedre helhet og uavhengige utredninger, bredere representasjon, et klarere skille mellom statens forvaltningsoppgaver og statlig forretningsdrift, og mer fokus på at mange av de største utfordringene i dagens transportsystem er knyttet til transport i og rundt byer og tettsteder. Ikke minst bør NTP-arbeidet i større grad gjennomføres som en målstyrt prosess, med et skifte i planlegging fra dagens «predict-and-provide»-tilnærming, til «decide-and-provide».