Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Mobilitet og sosial bærekraft i en mindre by i endring – Effekten av Ringeriksprosjektet

Mobilitet og sosial bærekraft i en mindre by i endring – Effekten av Ringeriksprosjektet

Forfattere: Torstein Storsveen Throndsen, Ingunn Opheim Ellis
Rapportnr: 2068/2024
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-1724-0
Språk: Norwegian
Vedlegg Sammendrag, pdf
Hele rapporten, pdf

Ringeriksregionen står foran betydelige endringer i samferdselsinfrastrukturen. Utbygging av Ringeriksbanen og firefelts motorvei på E16 mellom Hønefoss og Sandvika kan påvirke befolkningens mulighet til å nå attraktive reisemål. I dag opplever de fleste i Ringeriksregionen at transportsystemet gir god tilgang til ulike aktiviteter og gir mulighet til å leve et tilfredsstillende liv. Dette gjelder spesielt de som bor i Hønefoss og langs hovedveiene. Lavinntektsgrupper, yngre og personer uten førerkort opplever at de har lavere tilgjengelighet enn andre. Den nye infrastrukturen vil gi bedre tilgjengeligheten med både kollektivtransport og bil i hele Ringeriksregionen. Kollektivtilbudet blir mer konkurransedyktig i Hønefoss, Sundvollen og områdene mot Sokna og Jevnaker, noe som kan få flere til å velge kollektivtransport framfor bil der. Likevel vil bil fortsatt være det foretrukne alternativet for de fleste. Dette kan gjøre enkelte grupper, som lavinntektsfamilier og de uten bil, mer sårbare, siden de fortsatt vil ha lavere tilgang til attraktive reisemål.

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger