Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Ingeborg Storesund Hesjevoll, Øyvind Lothe Brunstad, Vibeke Milch Uhlving, Jenny Blom, Alena Katharina Høye, Rune Elvik |
Rapportnr: | 2094/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1782-0 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, kun på engelsk, pdf Summary, pdf |
En hovedkonklusjon fra vår litteraturgjennomgang er at buss/turbuss er den sikreste vegbaserte transportformen i OECD-land. Risikoen for å bli drept eller alvorlig skadet er sju til ni ganger lavere for passasjerer i buss sammenlignet med risikoen for bilpassasjerer. En annen hovedkonklusjon i denne studien er at bussjåfører er utilstrekkelig beskyttet i ulykker med frontkollisjon. Dette er i stor grad knyttet til det faktum at det ikke finnes obligatoriske europeiske kollisjonssikkerhets-reguleringer for bussjåfører. Vi diskuterer dette paradokset; at bussjåføren er utilstrekkelig beskyttet i busstransport, som er den sikreste formen for vegtransport. Vi konkluderer også med at bussjåførers sårbarhet i frontkollisjoner, selv ved lave hastigheter, står i kontrast til prinsippene i dagens trafikksikkerhetspolitikk, slik de er beskrevet i Nullvisjonen og Safe System.