Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Litteraturgjennomgang av aktive og passive tiltak for økt sikkerhet i busstransport

Literature review of active and passive measures to improve bus safety

Forfattere: Tor-Olav Nævestad, Ingeborg Storesund Hesjevoll, Øyvind Lothe Brunstad, Vibeke Milch Uhlving, Jenny Blom, Alena Katharina Høye, Rune Elvik
Rapportnr: 2094/2025
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-1782-0
Språk: English
Vedlegg Sammendrag, pdf
Hele rapporten, kun på engelsk, pdf
Summary, pdf

En hovedkonklusjon fra vår litteraturgjennomgang er at buss/turbuss er den sikreste vegbaserte transportformen i OECD-land. Risikoen for å bli drept eller alvorlig skadet er sju til ni ganger lavere for passasjerer i buss sammenlignet med risikoen for bilpassasjerer. En annen hovedkonklusjon i denne studien er at bussjåfører er utilstrekkelig beskyttet i ulykker med frontkollisjon. Dette er i stor grad knyttet til det faktum at det ikke finnes obligatoriske europeiske kollisjonssikkerhets-reguleringer for bussjåfører. Vi diskuterer dette paradokset; at bussjåføren er utilstrekkelig beskyttet i busstransport, som er den sikreste formen for vegtransport. Vi konkluderer også med at bussjåførers sårbarhet i frontkollisjoner, selv ved lave hastigheter, står i kontrast til prinsippene i dagens trafikksikkerhetspolitikk, slik de er beskrevet i Nullvisjonen og Safe System.

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger