Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Alena Katharina Høye, Rune Elvik, Ingeborg Storesund Hesjevoll, Øyvind Lothe Brunstad, Vibeke Milch Uhlving, Jenny Blom, Manuel Laso, Daniel Ruben Pinchasik |
Rapportnr: | 2082/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1763-9 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, kun på engelsk, pdf Summary, pdf |
Vår studie viser at dagens strukturelle design av bussfronter gir utilstrekkelig kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører, at FNs økonomikommisjon for Europa sine krav til kollisjonstestdesign (R29.03) er utilstrekkelige, og at det er behov for forbedret kollisjonsbeskyttelse. Våre estimater viser at energinivået i tre nylige lavhastighetskollisjoner med busser i Norge var 10 ganger høyere enn energinivået som kreves av R29.03. Vi foreslår en ny modell for kollisjonsbeskyttelse som gir bussførere tilstrekkelig strukturell beskyttelse ved kollisjoner med treffpunkt i front. Ekstrapolasjoner indikerer at 963 bussførere i Europa har blitt drept eller hardt skadet (DHS) i ulykker med treffpunkt i fronten de siste ti årene. Selv om våre kost-nytte-analyser indikerer at de økonomiske kostnadene ved den foreslåtte modellen er høyere enn de forventede økonomiske fordelene, argumenterer vi fra et Nullvisjons/Safe System-perspektiv og et arbeidsmiljøperspektiv, for at bussførere bør ha samme beskyttelse som bil- og lastebilsjåfører ved kollisjoner. Vår løsning tar også sikte på å gi bedre beskyttelse for førere av lette kjøretøy som kolliderer med busser. Disse utgjør 22 % av DHS i bussulykker.