Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Kollisjonssikkerhet i buss - Analyse av europeiske data og forslag til forbedringer

Crashworthiness of buses - Analysis of European data and suggestions for improvement

Forfattere: Tor-Olav Nævestad, Alena Katharina Høye, Rune Elvik, Ingeborg Storesund Hesjevoll, Øyvind Lothe Brunstad, Vibeke Milch Uhlving, Jenny Blom, Manuel Laso, Daniel Ruben Pinchasik
Rapportnr: 2082/2025
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-1763-9
Språk: English
Vedlegg Sammendrag, pdf
Hele rapporten, kun på engelsk, pdf
Summary, pdf

Vår studie viser at dagens strukturelle design av bussfronter gir utilstrekkelig kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører, at FNs økonomikommisjon for Europa sine krav til kollisjonstestdesign (R29.03) er utilstrekkelige, og at det er behov for forbedret kollisjonsbeskyttelse. Våre estimater viser at energinivået i tre nylige lavhastighetskollisjoner med busser i Norge var 10 ganger høyere enn energinivået som kreves av R29.03. Vi foreslår en ny modell for kollisjonsbeskyttelse som gir bussførere tilstrekkelig strukturell beskyttelse ved kollisjoner med treffpunkt i front. Ekstrapolasjoner indikerer at 963 bussførere i Europa har blitt drept eller hardt skadet (DHS) i ulykker med treffpunkt i fronten de siste ti årene. Selv om våre kost-nytte-analyser indikerer at de økonomiske kostnadene ved den foreslåtte modellen er høyere enn de forventede økonomiske fordelene, argumenterer vi fra et Nullvisjons/Safe System-perspektiv og et arbeidsmiljøperspektiv, for at bussførere bør ha samme beskyttelse som bil- og lastebilsjåfører ved kollisjoner. Vår løsning tar også sikte på å gi bedre beskyttelse for førere av lette kjøretøy som kolliderer med busser. Disse utgjør 22 % av DHS i bussulykker.

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger