Forfattere: | Jenny Blom, Siri Hegna Berge, Tor-Olav Nævestad, Vibeke Milch Uhlving |
Rapportnr: | 2089/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2375-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
I denne studien presenterer vi resultatene fra en prosessevaluering av fritidstilbudet «Kjør for Livet» (KFL). Tidligere deltakere i KFL som vi intervjuet omtalte tiden i KFL som bedre enn før de ble med i fritidstilbudet. De svarte også at de ville ha fortsatt i KFL hvis de hadde kunnet. De begrunnet det med at klubben var et lyspunkt i hverdagen, som de så frem til. De fleste hadde begynt i første klasse på videregående skole og fulgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Alle så positivt på fremtiden. Når det gjelder trafikksikkerhet, er det usikkert om deltakelse i fritidstilbudet faktisk påvirker risikoatferd i trafikken eller reduserer ulykkesrisiko. Aktiviteter på klubbkvelder innebærer blant annet grenseutprøvning i situasjoner med kjøretøy på bane, eller kjøring i andre avgrensede områder. Tidligere forskning viser at denne typen eksperimentell læring må gjennomføres med forsiktighet. Det kan føre til overdreven tro på egne ferdigheter, øke antall trafikkforseelser og i verste fall føre til høyere ulykkesrisiko i trafikken. Dersom kjøretreningen skal ha en positiv effekt på trafikksikkerhet, må den være systematisk og inkludere refleksjon rundt risikopersepsjon og trafikksituasjoner – våre intervjuer tyder på at KFL har et forbedringspotensial her. Vår studie kommer med konkrete forslag til forbedring.