Forfattere: | Delphine Pernot, Ingrid Jenserud |
Rapportnr: | 2101/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2384-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
I Norge er hytteturer en lang tradisjon, men forskning viser at hyttebesøkende bidrar mindre til lokal økonomi enn andre typer turister. I distriktsområder med lokalmatprodusenter utgjør de likevel en lite utnyttet kundegruppe. Denne rapporten, basert på en spørreundersøkelse og intervjuer med hyttebesøkende i Skåbu-området (Innlandet), gir innsikt i deres handlemønster, samt hvilke motivasjoner og utfordringer de møter når de skal kjøpe lokalmat på hytta. Et sentralt funn er at besøkende viser stor interesse for lokalmat, noe som understreker deres potensial som kunder for lokale produsenter. For å øke salget bør lokalmat produsenter satse på to strategier: å gjøre det enklere for hyttebesøkende å planlegge og handle lokalmat gjennom praktiske løsninger, og å tilby engasjerende opplevelser som styrker tilknytningen til lokale produkter og matkultur.