Forfattere: | Alena Katharina Høye, Rune Elvik |
Rapportnr: | 2029/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1573-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
Denne rapporten belyser ulike problemstillinger i forbindelse med en mulig innføring av et sykkelhjelm-påbud i Norge, basert på litteraturstudier og analyser av ulykkes- og skadedata. Et sykkelhjelmpåbud for alle syklister kan forventes å redusere hodeskader blant syklister. Effekten på hodeskader vil trolig være størst blant voksne syklister, under vanskelige sykkelforhold og i eneulykker. Årlige antall potensielt unngåtte skader er omtrent mellom 0,6 og 1,3 drepte syklister, mellom 15 og 31 hardt skadde syklister og mellom 440 og 1000 hodeskader blant syklister. Det er lite trolig at et sykkel-hjelmpåbud eller økt sykkelhjelmbruk generelt vil føre til mer risikabel atferd blant syklistene. Innføring av et sykkelhjelmpåbud kan føre til at det blir færre som sykler, men dette er meget usikkert. Andre ulemper ved et sykkelhjelmpåbud er at det kan medføre problemer for bysykkelordninger og utleie av elsparkesykler, at håndhevingen kan gå på bekostning av mer effektive tiltak, at et sykkelhjelmpåbud kan ta bort fokuset fra andre tiltak for syklister, samt at det kan oppfattes som paternalistisk.