Forfattere: | Daniel Ruben Pinchasik, Erik Figenbaum, Inger Beate Hovi, Astrid Helene Amundsen |
Rapportnr: | 1855/2021 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2397-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Mens batterielektriske personbiler nå utgjør majoriteten av nybilomsetningen ligger de elektriske varebilene ca 5 år etter i utviklingen, spesielt gjelder dette for tunge varebiler. Elektrifise¬ring av lastebiltransport er fortsatt i en tidlig fase, men etter at de første serieproduserte bilene ble introdusert på markedet i juni 2020 har antall registrerte elektriske lastebiler skutt fart og utgjorde 75 biler i august 2021.
Denne rapporten gir en gjennomgang av markeds og teknolo¬gisk status for nullutslipps varebiler, lastebiler og busser, samt situasjonen også for biogass og biodiesel. Det presenteres også kostnadsberegninger av totale eierskapskostnader for ulike fremdriftsteknologier for lastebiltransport. Dessuten opp¬summeres brukererfaringer fra de første serieproduserte el-lastebilene. Tilbakemeldingen er at med noen tilpasninger i driftsopplegg kan mye av lokal og regional transport opereres med dagens kjøretøyteknologi, men et effektivt driftsopplegg forutsetter tilgang til hurtigladere.