Forfattere: | Knut Sandberg Eriksen, Jan U Hanssen |
Rapportnr: | 1093/2010 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1135-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Det er et politisk ønske at antallet elektriske eller hydrogendrevne kjøretøyer i trafikken skal økes. Dette følges opp med å tilby særfordeler til eiere og brukere. Ett forslag er at slike kjøretøyer skal tilbys gratis parkering på steder der det er innført avgiftsparkering. I denne rapporten illustreres de økonomiske konsekvensene begrenset til tapte parkeringsinntekter fra kommunenes egne og private parkeringstilbud. Det presenteres beregninger med sentrumsområdene i Oslo og Sarpsborg som eksempler. I Oslo er det stor etterspørsel etter parkering og konsekvensene kan bli betydelige. I Sarpsborg vil det få liten eller ingen betydning.
Det er stor grad av usikkerhet knyttet til beregningsgrunnlaget og derfor også til det samlete tapet i perioden 2010 til 2020. Anslaget må ses som en indikasjon på et mulig tap.