Forfattere: | Howard Twaddell Weir IV, Toril Presttun, Sidsel Ahlmann Jensen, Cyriac George |
Rapportnr: | 2080/2025 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1758-5 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag, kun på engelsk, pdf Hele rapporten, kun på engelsk, pdf |
Mobilitetshotell kan bidra til redusert bilbruk ved å tilby tjenester som fjerner barrierer for kommersiell bruk av lastesykler. Kritiske barrierer for lastesykkelbruk er upålitelige og skrøpelige sykler, organisatorisk byrde og høye implementeringskostnader. Det er indikasjoner på at den teknologiske modenheten til lastesykler forbedres, og dette kan bli en viktig driver for økt bruk av lastesykler. Mobilitetshotellet KAIA i Oslo tilbyr tjenester som kan fjerne eller redusere kritiske driftsbarrierer for last mile-, mobile og on-demand-tjenester. Kombinasjonen av leasing og vedlikehold av sykler er spesielt viktig. Oslo kommune har en kritisk rolle i å skjerme og pleie lastesykkelnisjen mot å bli mainstream gjennom støttende politikk. Å støtte initiativer som KAIA Mobility Hotel kan bidra til å styrke denne nisjen. En strategisk tilnærming for å støtte innføring av lastesykler bør inkludere en kombinasjon av tiltak, som innkjøpspolitikk, arealplanlegging, økonomiske insentiver, byinfrastruktur og integrering av lastesykler i kommunal drift.