Forfattere: | Daniel Ruben Pinchasik, Erik Figenbaum, Hampus Karlsson, Simen Rostad Sæther |
Rapportnr: | 2036/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2206-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
For å redusere utslippene fra tungtransport har Norge stort fokus på innfasing av ny teknologi, med et økende antall batteri-elektriske og biogasslastebiler. Denne rapporten gir en oppdatert oppsummering av erfarin¬ger, barrierer, drivere og læringspunkter for videre teknologiomstilling mht. batteri-elektriske lastebiler. Disse har størst fokus i markedet, men også lavere markeds- og teknologimodenhet enn gasskjøretøy og flere og større utfordringer framover. De siste årene har batteri-elektriske lastebiler gjort store framskritt på rekkevidde, teknologi og modellutvalg. Priser har gått noe ned, men forblir høye pga. ytelsesforbedringene. Investeringsstøtte, anbudskrav, bompengefordeler og tiltak for ladeutbygging har vært svært viktige for innfasingen, som spesielt har skjedd gjennom store aktører. Framover er det imidlertid et stort behov for ytterlige virkemidler, hvor økt forutsigbarhet, langsik-tighet, bedre lønnsomhet og helhetlig politikkutvikling er kritisk. Dette gjelder i alle ledd, fra investeringsstøtte til strøm- og nettilgang, bompengefordeler, anbuds-utlysninger, teknologivalg og kontrakter. Kritisk er også at politikken utformes slik at også mindre transportører kan omstille, samtidig som flere viktige konkurransehensyn ivaretas.