Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Bærekraftig drivstoff i flytrafikken i Nord-Norge

Bærekraftig drivstoff i flytrafikken i Nord-Norge

Forfattere: Niels Buus Kristensen
Rapportnr: 2023/2024
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-2146-9
Språk: Norwegian
Vedlegg Hele rapporten, pdf

Rapporten analyserer de økonomiske og CO2-utslippsrelaterte konsekvensene av å innblande betydelige mengder av bærekraftig drivstoff, også kallt SAF, i drivstoffet ved all flytrafikk i Nord-Norge. Scenarie-analysene indikerer at 50% eller 100% SAF på flyrutene internt i Nord-Norge vil kunne øke SAF-andelen i norsk innenriksluftfart fra 6% til henholdsvis 9% og 12% og at dette vil kunne finansieres med statlig tilskudd på i størrelsesorden 125 og 260 mill. NOK per år i 2030. Drar man også inn rutene til og fra Nord-Norge økes SAF-andelen av drivstofforbruket til rundt en fjerdedel og halvparten med henholdsvis 50% og 100% innblanding. Men kostnadene for staten stiger tilsvarende markant til 800 og 1 700 mill. NOK per år. Resultatene perspektiveres ved å sammenlikne med avgiftene fra luftfart, biodrivstoffmengder i veisektoren og strategiske infrastrukturtiltak for vei og bane i Nord-Norge.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger