Forfattere: | Niels Buus Kristensen |
Rapportnr: | 2023/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2146-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten, pdf |
Rapporten analyserer de økonomiske og CO2-utslippsrelaterte konsekvensene av å innblande betydelige mengder av bærekraftig drivstoff, også kallt SAF, i drivstoffet ved all flytrafikk i Nord-Norge. Scenarie-analysene indikerer at 50% eller 100% SAF på flyrutene internt i Nord-Norge vil kunne øke SAF-andelen i norsk innenriksluftfart fra 6% til henholdsvis 9% og 12% og at dette vil kunne finansieres med statlig tilskudd på i størrelsesorden 125 og 260 mill. NOK per år i 2030. Drar man også inn rutene til og fra Nord-Norge økes SAF-andelen av drivstofforbruket til rundt en fjerdedel og halvparten med henholdsvis 50% og 100% innblanding. Men kostnadene for staten stiger tilsvarende markant til 800 og 1 700 mill. NOK per år. Resultatene perspektiveres ved å sammenlikne med avgiftene fra luftfart, biodrivstoffmengder i veisektoren og strategiske infrastrukturtiltak for vei og bane i Nord-Norge.