Du er her

Samfunnsøkonomisk lønnsomt å frakte fisk sjøveien

Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med sjøtransport av fisk fra Kråkøya (Rørvik) og Hitra til Hirthals.

Foto: unsplash.com

De neste tiårene forventes det en stor økning i oppdrettsnæringen i Midt-Norge. Mer enn halvparten av produksjonen er europarettet. TØI har sammenlignet dagens vegtransport fra Kråkøya (Rørvik) og Hitra til Europa med en ny sjørute på samme strekningen.

Analysen viser at en sjørute vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt og ha betydelig lavere eksterne kostnader. Dette er fordi sjøtransport har lavere ulykkesrisiko, samt tilnærmet ingen slitasje på infrastruktur, sammenliknet med vegtransport.

Når det gjelder miljøutslipp kommer frakt med lastebil (med ferge fra Larvik) best ut. Sjøtransport kan kun konkurrere med vegtransport dersom skipets fremdrift er basert på LNG istedenfor marin gassolje. Dette skyldes at skipets hastighet må være relativt høy for å kunne rekke to rundturer per uke, noe som fører til høyt drivstofforbruk sammenliknet med vegtransport.

På sikt vil forbedringspotensialet for sjøtransport kunne øke betydelig, også miljømessig. Flere skip kan settes inn, som følge av økt sjømatproduksjon og utviklingen på returlastsiden, og det vil være større muligheter for endringer eller tilpasninger i seilingsplanen, hastigheter, og havnebruk. Ikke minst vil også skipenes fremdrifts-/drivstoffvalg kunne ha stor miljøeffekt, og gi tydelige signaler til rederier om fremtidige riktige skipsvalg.

Rapporten er skrevet på oppdrag fra Kysthavnalliansen (Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS) og Trondheim havn IKS.

Hele rapporten: Miljøregnskap og samfunnsøkonomi for en ny skipsrute fra Kråkøya/Hitra til Hirtshals. TØI rapport 1562/2017. Forfattere: Daniel Ruben Pinchasik og Inger Beate Hovi.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger