Møtet fant sted tirsdag 12. september 2017, kl 08:30-12:15 i Toppsenteret i Forskningsparken, Oslo.
Overføring av gods fra vei til sjø er et sentralt mål i norsk samferdselspolitikk. I forskningsprosjektet EXPORT har forskere studert privatøkonomiske og miljømessige konsekvenser som godshåndtering i havnene medfører.
Prosjektpartnerne har vært TØI, Høyskolen i Sørøst-Norge (HSN), Universitetet i Oslo (UiO) og Centrum för Miljö- och Naturresursekonomi i Umeå. Du kan lese et par populærvitenskapelig artikler fra TØI-forskere om havnens rolle i godstransportsystemet i rapporten Status 2017 fra Kystverket
Program
Kl 09:00-09:05 |
Velkommen |
Tema 1: Havneproduktivitet og effektivitet |
09.05-09.25 |
Produktivitet og effektivitet: Hva er det og hvordan kan det måles innenfor havnesektoren? Finn Førsund, UiO
|
09.25-09.45 |
En studie av produktiviteten og effektiviteten til norske stamnetthavner Kenneth Rødseth, TØI
|
09.45-10.00 |
Hvor produktive er norske containerterminaler sammenliknet med andre terminaler i Norden? Halvor Schøyen, HSN
|
10.00-10.15 |
Hvordan kan havnene jobbe for å bli mer produktive? Roar Johansen, Borg havn
|
10.15-10.35 |
Kaffe og snacks |
Tema 2: Eksterne kostnader ved havnedrift |
10.35-10.55 |
En kartlegging av eksterne kostnader i havn Paal B. Wangsnes, TØI
|
10.55-11.15 |
Hvor store er de samfunnsøkonomiske kostnadene av havnestøy? Ronny Klæboe, TØI
|
11.15-11.35 |
Hvor mye utslipp til luft er knyttet til lasting/lossing av en container, og hvilke samfunnsøkonomiske kostnader har det? Kenneth Rødseth, TØI
|
11.35-11.50 |
Havnevirksomhetens bidrag til sjøbunnsforurensning i Norge Erik Høygaard, Miljødirektoratet
|
11.50-12.00 |
Er sjøveien miljøveien når eksterne kostnader i havn tas hensyn til? Paal B. Wangsnes, TØI
|
12.00-12.15 |
Oppsummering. Avslutning |
Mer om prosjektet EXPORT
Prosjektet har søkt å geenere ny kunnskap om optimal bruk av eksisterende havneinfrastruktur i Norge og hvordan det vil bidra til sjøtransportens konkurranseevne. Samtidig har prosjektet bidratt til økt kunnskap om miljømessige konsekvenser ved sjøtransport og undersøkt hvordan eksterne kostnader ved havnevirksomhet påvirkes av økning i håndtert volum.
Prosjektet har vært finansiert av Norges Forskningsråd, Kystverket og KS Bedrift Havn.
Du kan lese mer om prosjektet her