Formålet med prosjektet
Forskningsprosjektet ønsker å besvare forskningsspørsmål om hvordan politikk i transportsektoren kan bidra til at Norge når sine klimaforpliktelser samt overholder nullvekstmålet på en rettferdig og samfunnsøkonomisk effektiv måte. Prosjektet vil identifisere faktorer som kan endre transportadferd i en «grønnere» retning (innfartsparkering, kollektivbilletter, pris for parkering, sonestruktur). Alle disse virkemidlene er sentrale i myndighetenes arbeid med å få til nullvekst i personbiltrafikken. Gjennom prosjektet kan vi forklare bruk av innfartsparkering, samt forske på effekter av endret tilbud (reisetid med kollektiv, pris for parkering, sonestruktur).
Hvem deltar?
TØI benytter kun avidentifiserte data som vi mottar fra SSB. Personer over 18 år bosatt i følgende kommuner/områder deltar: Søndre Nordstrand, Lillestrøm, Nordre Follo, Ås, Vestby, Frogn, Enebakk, Rælingen Moss og Våler. I tillegg deltar personer som benyttet en innfartsparkeringsplass i løpet av uke 44 i disse kommunene.
Hvem er ansvarlig for forskningsprosjektet?
Transportøkonomisk institutt er ansvarlig for personopplysningene som behandles i prosjektet.
Rett til innsyn
Dersom du ønsker å få innsyn i dataene som brukes om deg eller at data om deg ikke brukes i analysen, ta kontakt med Petter Christiansen (pch@toi.no). TØI har, i henhold til TØIs sikkerhetsinstruksjon, ikke adgang til å identifisere enkeltpersoner, men vi kan viderebringe ønskene dine til SSB som kan vurdere å utlevere et modifisert datamaterialet. Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til å protestere, be om innsyn, og be om retting og sletting av personopplysninger vi behandler om deg. Du vil da høre fra oss innen en måned. Du har også rett til å klage til Datatilsynet på hvordan vi behandler dine opplysninger.
Har du parkert ved en innfartsparkeringsplass, men ikke ønsker at informasjon om bilen din blir brukt i prosjektet?
Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for deg hvis du ikke vil delta eller senere velger å be om å få dine opplysninger slettet.
Dersom du ønsker å reservere deg, må du oppgi nummerskiltet, og vi vil sørge for at nummerskiltet slettes før datasettet anonymiseres. Ønsker du å reservere deg etter uke 51 vil vi henvise dette til SSB siden vi i henhold til TØIs sikkerhetsinstruks ikke har adgang til å identifisere enkeltpersoner. SSB vil i slike tilfeller kunne vurdere å utlevere et modifisert datamateriale.
Hvilke opplysninger om deg vil brukes i analysen?
TØI mottar kun data om bilhold, grunnkrets for bosted og arbeidssted, samt sosio-demografiske data fra SSB sine register. Nummerskilt påkodes informasjon fra kjøretøyregisteret. Ingen personidentifiserende kjennetegn som nummerskilt og personnummer vil inngå i analysen. For å sikre den enkeltes anonymitet vil indirekte identifiserende kjennetegn som fødselsdato heller ikke inngå. Inntekt vil avrundes til nærmeste 1000. Det vil kun publiseres gjennomsnittsdata på gruppenivå og ingen opplysningen om enkeltindivider, heller ikke anonyme opplysninger, vil publiseres. Alle data som offentliggjøres vil være helt anonymt.
Kort om personvern
Vi vil bare bruke opplysningene om deg til formålet beskrevet ovenfor. Vi behandler personopplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket.
Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger om deg?
Vi behandler opplysningene om deg til forskning i allmennhetens interesse.
På oppdrag fra TØI har personverntjenestene ved Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør, vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet vil skje i samsvar med personvernregelverket.
Hva skjer med personopplysningene dine når forskningsprosjektet avsluttes?
Prosjektet vil etter planen avsluttes i oktober 2025.
Opplysningene vil da slettes.
Spørsmål
Hvis du har spørsmål eller vil utøve dine rettigheter, ta kontakt med:
Petter Christiansen (pch@toi.no)
Personvernombud Sivlia Olsen
Dersom du har spørsmål knyttet til Sikts vurdering av prosjektet, kan du ta kontakt på epost: personverntjenester@sikt.no, eller på telefon: 73 98 40 40.