Dersom planleggere skal være i stand til å lage analyser og planer for klimavennlig og attraktiv byutvikling, trenger de kunnskap om effektene av ulike typer arealutvikling (tetthet, uteoppholdsarealer, lokalisering av boliger, arbeidsplasser, handel, mv.) og utvikling av transportsystemene (gange, sykling, kollektivtransport, personbil) på dette.
Bidrar for eksempel utbygging av arbeidsplasser som fortetting i knutepunkter til å holde biltrafikkmengdene nede, og hvilke betingelser må til for at dette skal skje? Hvordan kan kompakte byområder utvikles for at de skal oppleves som attraktive for dem som bor der? Hvem flytter inn i fortettingsprosjekter i større og mindre byer? Er ubalanse i markedet til hinder for effektiv boligrotasjon? Hvilke typer uteoppholdsarealer er det behov for? Hvilke typer lokaliseringer er attraktive for ulike typer virksomheter? Blir det totalt sett mindre klimagassutslipp i byen om man flytter godsterminaler til ytre deler for å frigjøre byutviklingsarealer i områder nær sentrum? Hva bidrar til at innbyggere oppfatter transportkvaliteten i byene som god, og hva kan bidrar til å gjøre transportkvaliteten bedre?
Forskningsgruppen Byutvikling og bytransport bidrar med forskning som svarer på slike og andre typer spørsmål om effekter av ulike former for areal- og transportutvikling på biltrafikkmengder, klimagassutslipp og attraktivitet.
Vi bidrar også med synteser og formidling av eksisterende kunnskap, og med planutredninger for oppdragsgivere i ulike sektorer og administrative nivåer.
Se blant annet disse relevante og avsluttede prosjekter:
- Miljøeffekter av stasjonsnær lokalisering av boliger og arbeidsplasser
- Miljøeffekter av sentral knutepunktsutvikling
- Byutvikling, Infrastruktur og næringsutvikling i hovedstadsområdet – konkurransedyktig næringsliv og bærekraftig storbysamfunn
- Attraktive og klimavennlige mellomstore byer
- Hvordan utforme selvforsynte boligsatellitter med lav bilavhengighet?
- Analyser av tre scenarier for arealutvikling i Haugesund
Blant viktige pågående prosjekter i dette forskningsområdet vil vi nevne:
- URBANEFF: Investigating three complex issues regarding effects of land use- and transport-systems developments on traffic volumes and GHG emissions. Finanisert av NFR 2014 – 2017
- KLIMATT: Kunnskap og kompetanse for klimavennlig og attraktiv byutvikling, finansiert av Enova mfl., 2014 – 2017
- IPTC: Public Transport and Urban Structure: Improving Public Transport Competitiveness. Finanisert av Norges Forskningsråd 2017 – 2021
- Effekter av knutepunktutvikling
- Statlig lokalisering – hvor og hvorfor?
- Strategisk instituttsatsning: Byutvikling og bytransport for klimavennlige og attraktive byer