Du er her

Rutetilbud, fremkommelighet og taksttiltak avgjørende for fremtidens kollektivtransport

Nullvekstmålet i biltrafikken krever at flere må reise kollektivt. Det legger press på kollektivselskapene. Hovedutfordringen blir å prioritere tiltak som gir best effekt, flere reisende og mer tilfredse kunder.

Et ideelt kollektivtransportsystem bør være tilpasset trafikantenes reisemønster, være lett tilgjengelig, enkelt å orientere seg i og raskt å bruke. Hva skal til for at flere benytter kollektiv transport i hverdagen sin og hvilke tiltak skal kollektivselskapene benytte for å tiltrekke seg flere reisende, og da særlig bilister?

I tiltakskatalog for transport og miljø er det nylig revidert tre kollektivtransport-tiltak som avdekker at rutetilbud, fremkommelighet og taksttiltak bør prioriteres.

Rutetilbud

Et godt og fleksibelt rutetilbud med høy frekvens er grunnleggende for å holde på kundene og tiltrekke seg nye trafikanter. Et brukervennlig og oversiktlig rutetilbud innebærer tiltak som faste avgangstider, hyppige avganger, faste kollektiv-traseer, lett-forståelig rutetilbud og bedre trafikkinformasjon.

Fremkommelighet

Mange byer sliter med fremkommelighetsproblemer for kollektivtrafikken, spesielt i rushtiden. De reisende opplever forsinkelser som en belastning. Derfor er redusert reisetid og god regularitet viktig i konkurranseforholdet mellom buss og privatbil. Kollektivtrafikk må få prioritet i trafikkbildet slik at man klarer å redusere reisetiden. Oppmerkede felt (kollektivfelt, samkjøringsfelt og kollektivgater) og tilpasset utforming av kryss og rundkjøringer er noen anbefalte tiltak.

Taksttiltak

Takster er både et virkemiddel for å skaffe flere passasjerer og en finansieringskilde for å opprettholde et godt tilbud. Ulike typer taksttiltak kan benyttes til å trekke nye passasjerer over på kollektivtransporten, for eksempel forenkling av takstsystemet, takstreduksjon og rabattordninger. Forskning viser at de mest effektfulle tiltakene handler om forenkling av systemene, for eksempel å redusere antall takstsoner og billettyper og innføre sømløse betalingsløsninger.

Les mer om hvordan flere kan reise med kollektivtransport på www.tiltak.no:

  • Fremkommelighet for kollektivtrafikk Forfatter: Ingunn Ellis, Urbanet
  • Utvikling av rutetilbud Forfattere: Katrine N Kjørstad og Ingunn Ellis, Urbanet
  • Taksttiltak kollektivtrafikk Forfattere: Mari Betanzo og Bård Norheim, Urbanet

Illustrasjonsfoto: Ruter AS

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 61 til 64 av totalt 64 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger