Du er her

Norske bilselgere tror fremtiden er elektrisk

Og bilkjøpere mener selgerne gjør en god jobb.

Forskere ved TØI har i samarbeid med forskere ved KTH og RISE/Victoria AS i Sverige gjennomført en spørreundersøkelse blant 1000 bilkjøpere i Sverige og Norge. Den norske studien omfatter også samtaler med bilselgere. Det finnes få studier av bilselgerne og kundenes oppfatning av dem.

Undersøkelsen viser at bilkjøpere mener bilens pålitelighet er det viktigste ved kjøpet, deretter følger økonomi. Kjøpere av elbil og ladbare hybrider vektlegger miljøegenskaper. Bensin/dieselbil-kjøpere setter trafikksikkerhet høyt.

Kunder mener selgerne gjør en god jobb

Uansett biltype mener kundene at selgerne gjør en meget god jobb. Selgerne undersøker kundenes behov og gir korrekt informasjon om bilenes tekniske og økonomiske egenskaper og insentiver. De aller fleste får tillit til selgerne.

Elbilkundene er godt forberedt når de kommer til selger og ni av ti har bestemt hvilket drivstoff de skal ha. Et mindretall (10-20%) mener beslutningen blir påvirket av selgeren. Selgerens informasjon gir støtte til beslutningen og er viktig for den praktiske bruk av den nye biltypen.

Bilkunder, særlig elbilkunder, får like mye informasjon fra sosiale kontakter og media som fra selgerne. Ni av ti nordmenn kjenner en som har en elbil. Elbilkjøperne i 2018 har påvirket flere venner til å kjøpe elbil.

Kjøpere av bensin/dieselbiler får noe mer oppmerksomhet i begge land, noe som kan skyldes at denne kundegruppen trenger mer informasjon.

Selgere tror fremtiden er elektrisk

Selgerne i Norge ser positivt på elbilsalg og mener det er framtiden. Selgerne får samme opplæring på alle biler firmaet selger, og mener de behandler ulike biltyper likt. Selgerne virket positive, stolte og entusiastiske til jobben med salg av elbiler.

Selgerne mente det fortsatt trengs insentiver i Norge. De sier: Myndighetene må «sikre fremtiden ved å opprettholde insentivene. Ellers vil det skje bråstopp som i Danmark … Nullutslipp er fremtiden»

Det er i hovedsak små forskjeller mellom norske og svenske kunder. De norske selgernes kompetanse vurderes som noe bedre, naturlig nok med lengre erfaring. De viser i større grad fram ulike biltyper. Svenske selgere kan ha en del å lære om elbilers miljøegenskaper og energieffektivitet. Men for å øke salget trenger de flere biler å vise kundene.

I Norge er undersøkelsen begrenset til kundene og selgerne til  ett bilmerke, Nissan. Resultatene må derfor tolkes med forsiktighet.

Hele rapporten: Salg av elbiler - selgernes rolle og kjøpernes forventninger og opplevelser. TØI-rapport 639/2018. Forfattere: Marika Kolbenstvdt og Terje Assum.

 

  • 60 prosent lavere utslipp fra transport i 2050?

    CO2-utslippene fra norsk innenlands samferdsel vil kunne reduseres med 60 prosent innen 2050 om en legger svært optimistiske forutsetninger om energieffektivisering og avkarbonisering til grunn.

  • Klimaendringer skaper utfordringer for jernbanen

    Norske og utenlandske jernbaneoperatører var uforberedt på de ekstreme værforholdene som oppsto vinteren 2010, viser rapporten fra forskningsprosjektet InfraRisk hvor TØI har deltatt sammen med en rekke andre forskningsinstitutter. Konkrete strategier for å takle klimaendingene har manglet, men etableres nå.

  • En tredel av norsk vei og bane skredutsatt

    Minst 27 prosent av norske veistrekninger og 31 prosent av jernbanenettet er utsatt for snøskred og steinsprang. Stengte veier som følge av skred koster samfunnet minst 100 millioner kroner i året.

  • Elbilene utgjør tre prosent av nybilsalget

    Miljø, økonomi og praktiske forhold er de viktigste årsakene til at nordmenn i stadig økende grad velger å kjøpe elektriske biler. Slike biler utgjorde i første halvår 2013 ca 3 prosent av nybilsalget og andelen elbiler av personbilparken er ca 0,5 prosent. Norge er det landet i verden med flest elbiler i forhold til folketallet.

  • Avgiftsomlegging kan nå målet om lavere CO2-utslipp fra nye biler

    Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85g/km nås.

  • Elsykler på frammarsj

    Motbakker reduserer sykkelbruken. Elektriske sykler kan endre på dette. Fra 2008 til 2012 har antallet elektriske sykler som årlig selges i Europa steget fra 300.000 til over to millioner.

  • Restriksjoner på dieselbiler i byene

    Dagens dieseldrevne personbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn en tilsvarende bensinbil. For å redusere utslippene i de største byene hvor grenseverdiene overskrides, er det viktig å begrense innfasingen av slike biler inntil Euro 6-kravene trer i kraft i 2015.

  • Klimafokuset svekkes underveis

    Overordnete målsettinger om å redusere utslippene av klimagasser forsvinner ofte når det kommer til praktisk handling. TØI har på oppdrag fra Klima- og forurensningsdirektoratet sett nærmere på hvordan en prosessevaluering kan bidra til bedre måloppnåelse i klimapolitikken.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

Viser fra 51 til 60 av totalt 64 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger