Du er her

Nordisk forskningssamarbeid for et grønt skifte i transportsektoren

Transportsektoren spiller en avgjørende rolle for nå klimamålene. TØI deltar i det nordiske forskningsprosjektet SHIFT som skal bidra til at transportsektoren i de nordiske landene kan ta store utslippskutt.

SHIFT, som startet denne uken, skal fokusere på en rekke aspekter ved transport; fra langtransport til transportsystemer i urbane strøk. Ved hjelp av modeller og framtidsscenarier skal forskningen prøve å gi svar på hvilke løsninger og styringsverktøy som er nødvendige for omstilling i transportsektoren. Forskerne skal også studere kulturelle, politiske og adferdsmessige aspekter av nye teknologiske transportløsninger.

TØI deltar sammen med Danmarks Tekniske Universitet, Viktoria Swedish ICT og IVL Svenska Miljöinstitutet, med sistnevnte som prosjektleder. Prosjektet er et  flaggskipsamarbeid mellom de nordiske landene og finansieres av Nordisk Energiforskning. Det skal vare til 2019 og har budsjett på over 30 millioner kroner.

– For å nå klimamålene må transportsektoren ta store utslippskutt, og det må skje raskt. Dette skal skje samtidig som vi tilrettelegger for vekst, spesielt i de store byene. Dette er en utfordrende oppgave, sier forskningsleder på TØI Ove Langeland.

Nettopp derfor er det viktig med samarbeid mellom land som sitter på ulike erfaringer, men som deler mange av de samme utfordringene.  I prosjektet leder TØI en arbeidspakke om endringer i bruk av transportmiddel og deltar i to andre, en om teknologiske og organisatoriske innovasjoner i transportsektoren og en om effektive politiske tiltak for å oppnå energieffektivt og klimavennelig transportsystem?

Forskningsleder Ove Langeland er kontaktperson for prosjektet på TØI.

Prosjektet vil få en egen nettside på nyåret 2016.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 61 til 66 av totalt 66 artikler