logo

Søk

Du er her

Nordisk forskningssamarbeid for et grønt skifte i transportsektoren

Transportsektoren spiller en avgjørende rolle for nå klimamålene. TØI deltar i det nordiske forskningsprosjektet SHIFT som skal bidra til at transportsektoren i de nordiske landene kan ta store utslippskutt.

SHIFT, som startet denne uken, skal fokusere på en rekke aspekter ved transport; fra langtransport til transportsystemer i urbane strøk. Ved hjelp av modeller og framtidsscenarier skal forskningen prøve å gi svar på hvilke løsninger og styringsverktøy som er nødvendige for omstilling i transportsektoren. Forskerne skal også studere kulturelle, politiske og adferdsmessige aspekter av nye teknologiske transportløsninger.

TØI deltar sammen med Danmarks Tekniske Universitet, Viktoria Swedish ICT og IVL Svenska Miljöinstitutet, med sistnevnte som prosjektleder. Prosjektet er et  flaggskipsamarbeid mellom de nordiske landene og finansieres av Nordisk Energiforskning. Det skal vare til 2019 og har budsjett på over 30 millioner kroner.

– For å nå klimamålene må transportsektoren ta store utslippskutt, og det må skje raskt. Dette skal skje samtidig som vi tilrettelegger for vekst, spesielt i de store byene. Dette er en utfordrende oppgave, sier forskningsleder på TØI Ove Langeland.

Nettopp derfor er det viktig med samarbeid mellom land som sitter på ulike erfaringer, men som deler mange av de samme utfordringene.  I prosjektet leder TØI en arbeidspakke om endringer i bruk av transportmiddel og deltar i to andre, en om teknologiske og organisatoriske innovasjoner i transportsektoren og en om effektive politiske tiltak for å oppnå energieffektivt og klimavennelig transportsystem?

Forskningsleder Ove Langeland er kontaktperson for prosjektet på TØI.

Prosjektet vil få en egen nettside på nyåret 2016.

  • En tredel av norsk vei og bane skredutsatt

    Minst 27 prosent av norske veistrekninger og 31 prosent av jernbanenettet er utsatt for snøskred og steinsprang. Stengte veier som følge av skred koster samfunnet minst 100 millioner kroner i året.

  • Elbilene utgjør tre prosent av nybilsalget

    Miljø, økonomi og praktiske forhold er de viktigste årsakene til at nordmenn i stadig økende grad velger å kjøpe elektriske biler. Slike biler utgjorde i første halvår 2013 ca 3 prosent av nybilsalget og andelen elbiler av personbilparken er ca 0,5 prosent. Norge er det landet i verden med flest elbiler i forhold til folketallet.

  • Avgiftsomlegging kan nå målet om lavere CO2-utslipp fra nye biler

    Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85g/km nås.

  • Elsykler på frammarsj

    Motbakker reduserer sykkelbruken. Elektriske sykler kan endre på dette. Fra 2008 til 2012 har antallet elektriske sykler som årlig selges i Europa steget fra 300.000 til over to millioner.

  • Restriksjoner på dieselbiler i byene

    Dagens dieseldrevne personbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn en tilsvarende bensinbil. For å redusere utslippene i de største byene hvor grenseverdiene overskrides, er det viktig å begrense innfasingen av slike biler inntil Euro 6-kravene trer i kraft i 2015.

  • Klimafokuset svekkes underveis

    Overordnete målsettinger om å redusere utslippene av klimagasser forsvinner ofte når det kommer til praktisk handling. TØI har på oppdrag fra Klima- og forurensningsdirektoratet sett nærmere på hvordan en prosessevaluering kan bidra til bedre måloppnåelse i klimapolitikken.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

Viser fra 51 til 60 av totalt 62 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas