Forsker Lasse Fridstrøm har på den ‘16. franskspråklige konferansen om transportøkonomi’ i Marne-la-Vallée 18.-19. mai. presentert TØIs modell for framskriving av kjøretøyparken og forklart hvordan Norge har fått verdens høyeste andel elbiler.
Du er her
- > Transportteknologi og miljø
- > Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Framskriving av kjøretøyparken - på fransk
Vi gir deg en fransk forklaring på hvorfor Norge har verdens høyeste andel elbiler.
-
Dette bør du vite om transport og klima!
Hvordan reiser vi klimavennlig og hva får oss til å endre transportvanene? Hvordan har transport påvirket klimaet til i dag, og hvordan vil transport påvirke klimaet i framtiden?
-
Folk blir elsykkel-frelst
Folk som får tilgang til elsykkel opplever det som en svært positiv opplevelse. De sykler langt mer enn de ellers ville gjort og betalingsvilligheten for en elsykkel øker når man først har erfart dens fordeler.
-
60 prosent lavere utslipp fra transport i 2050?
CO2-utslippene fra norsk innenlands samferdsel vil kunne reduseres med 60 prosent innen 2050 om en legger svært optimistiske forutsetninger om energieffektivisering og avkarbonisering til grunn.
-
Klimaendringer skaper utfordringer for jernbanen
Norske og utenlandske jernbaneoperatører var uforberedt på de ekstreme værforholdene som oppsto vinteren 2010, viser rapporten fra forskningsprosjektet InfraRisk hvor TØI har deltatt sammen med en rekke andre forskningsinstitutter. Konkrete strategier for å takle klimaendingene har manglet, men etableres nå.
-
En tredel av norsk vei og bane skredutsatt
Minst 27 prosent av norske veistrekninger og 31 prosent av jernbanenettet er utsatt for snøskred og steinsprang. Stengte veier som følge av skred koster samfunnet minst 100 millioner kroner i året.
-
Elbilene utgjør tre prosent av nybilsalget
Miljø, økonomi og praktiske forhold er de viktigste årsakene til at nordmenn i stadig økende grad velger å kjøpe elektriske biler. Slike biler utgjorde i første halvår 2013 ca 3 prosent av nybilsalget og andelen elbiler av personbilparken er ca 0,5 prosent. Norge er det landet i verden med flest elbiler i forhold til folketallet.
-
Avgiftsomlegging kan nå målet om lavere CO2-utslipp fra nye biler
Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85g/km nås.
-
Elsykler på frammarsj
Motbakker reduserer sykkelbruken. Elektriske sykler kan endre på dette. Fra 2008 til 2012 har antallet elektriske sykler som årlig selges i Europa steget fra 300.000 til over to millioner.
-
Restriksjoner på dieselbiler i byene
Dagens dieseldrevne personbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn en tilsvarende bensinbil. For å redusere utslippene i de største byene hvor grenseverdiene overskrides, er det viktig å begrense innfasingen av slike biler inntil Euro 6-kravene trer i kraft i 2015.
-
Klimafokuset svekkes underveis
Overordnete målsettinger om å redusere utslippene av klimagasser forsvinner ofte når det kommer til praktisk handling. TØI har på oppdrag fra Klima- og forurensningsdirektoratet sett nærmere på hvordan en prosessevaluering kan bidra til bedre måloppnåelse i klimapolitikken.