logo

Søk

Du er her

Elbusser for bytrafikk gir mest miljø for pengene

Biodrivstoffer til dieselmotorer og «biogass» vil være fornybare drivstoffer som egner seg for buss på lengre strekninger.

De norske ambisjonene når det gjelder klima- og miljøvennlig transport er høye. Dette gjelder spesielt for kollektivtrafikken. Busstransport er et prioritert område for satsing på lavutslippsteknologi og fornybare drivstoffer.

Nå har forskere på TØI, på oppdrag fra NHO Transport, vurdert hvilke teknologiske løsninger og energibærere som kan gjøre busser klima- og miljøvennlige frem mot 2025. El-teknologiens muligheter og utfordringer er hovedtema i analysen, men også biodrivstoff og andre fremdriftsteknologier er vurdert. Kostnader tilknyttet de ulike fremdriftsteknologiene er også vurdert.

Forskerne konkluderer med at elbusser for bytrafikk gir fra 2020 mest klima- og miljø for pengene. Elbusser i Norge er energieffektive og vil bruke norsk fornybar elektrisk energi.

For innfasing av elbusser anbefales det å begynne med en bybusslinje, og gradvis bygge opp et nett med hurtigladestasjoner. For elbusser forventes en rask teknologisk utvikling frem mot 2025, lavere priser og høyere driftssikkerhet. Hurtiglading ved endestasjonene er en investering som vil bli lønnsom ved kommende overganger til full bruk av elbusser i byene.

Biodrivstoffer til dieselmotorer vil sammen med «biogass» være fornybare drivstoffer som egner seg for busstransport på lengre strekninger. En forutsetning er at de oppfyller de omfattende og til enhver tid gjeldende bærekraftkriteriene til EU.

Såkalte avanserte biodrivstoffer som oppfyller de strengeste fremtidige bærekraftkriteriene blir foreløpig ikke produsert i Norge. Økonomisk konkurransedyktig produksjon og å få opp tilstrekkelige produksjonsvolumer er utfordringer ved satsing på biodrivstoffer.

Fylkeskommunene har muligheter å prioritere klima- og miljøvennlige løsninger ved anbudsutlysninger på busstrafikk. Det er viktig at dette gjøres med et best mulig kunnskapsgrunnlag om blant annet teknologiens modenhet, kostnader, tilgjengelighet i markedet og driftsstabilitet.

Hele rapporten: Klima- og miljøvennlig transport frem mot 2025. Vurdering av mulige teknologiske løsninger for busser. TØI-rapport: 1571/2017. Forfattere: Rolf Hagman, Astrid H. Amundsen, Mikaela Ranta og Nils-Olof Nylund

  • Elsykler på frammarsj

    Motbakker reduserer sykkelbruken. Elektriske sykler kan endre på dette. Fra 2008 til 2012 har antallet elektriske sykler som årlig selges i Europa steget fra 300.000 til over to millioner.

  • Restriksjoner på dieselbiler i byene

    Dagens dieseldrevne personbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn en tilsvarende bensinbil. For å redusere utslippene i de største byene hvor grenseverdiene overskrides, er det viktig å begrense innfasingen av slike biler inntil Euro 6-kravene trer i kraft i 2015.

  • Klimafokuset svekkes underveis

    Overordnete målsettinger om å redusere utslippene av klimagasser forsvinner ofte når det kommer til praktisk handling. TØI har på oppdrag fra Klima- og forurensningsdirektoratet sett nærmere på hvordan en prosessevaluering kan bidra til bedre måloppnåelse i klimapolitikken.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 51 til 59 av totalt 59 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Tlf: +47 - 22 57 38 00

E-post: toi@toi.no