Du er her

Bærekraftkravene for elbilbatterier vil bli betydelig skjerpet fremover

For å oppnå en bærekraftig bilindustri fremover trengs mer kunnskap, en innovativ industri og fortsatt politisk støtte.

Det fremkommer i en ny TØI-rapport som har gjennomgått prinsippene for sirkulærøkonomi og livsløpsvurdering (LCA) i ulike faser av en personbils livsløp, og kartlagt bærekraftperspek­tivet og samspillet mellom disse.

Gjennom sterke incentiver har Norges personbilflåte gjennomgått en betydelig transformasjon fra fossilt brennstoff til elektrisk drift. Selv om denne overgangen har og fortsatt vil redusere eksos­gasser og forbruk av fossile brensler under kjøring, vil den også forskyve utslippene til produksjonssiden og øke avhengigheten av ulike metaller og mineraler. Noen av disse materialene er definert som kritiske i EU, med høy forsyningsrisiko. De potensielle miljøfordelene til elektriske kjøretøy avhenger også av karbonintensiteten i elektrisitetsmiksen som brukes til lading, og kjøretøyenes bruksmønstre.

Både livsløpsvurderinger og sirkularitet nødvendig for en reell klimaeffekt

Forskerne mener at det bør utvikles et mer bærekraftig kjøretøysystem, og hvor kombinasjonen sirkularitet og LCA står sentralt.

Sirkularitetsstrategier handler om å forlenge produktets levetid, redusere avfall og minimere behovet for nye råmaterialer. For personbiler innebærer dette å fremme vedlikehold, gjenbruk, reparasjon, ombruk og resirkulering.

LCA vurderer utslipp, ressursforbruk og miljøpåvirkning gjennom hele kjøretøyets livsløp, fra råmaterialutvinning til sluttbehandling. Systemperspektivet som brukes i LCA er spesielt relevant for å evaluere en overgang fra konvensjonelle forbrenningskjøretøy til elektriske kjøretøy. 

Strengere bærekraftskrav i EU og Norge

Politikerne bestemmer hvilke rammer industrien må handle innenfor. Rapporten viser at bærekraftkravene vil bli betydelig skjerpet i de kommende årene, spesielt for elbilbatterier. EUs nye Circular economy action plan identifiserer bil- og batterisektoren som hovedmål for sirkularitetsprinsipper, og er fulgt opp med den nye New Batteries Regulation.

- Dette innebærer strengere bærekraftskrav med fokus på karbonfotavtrykksdeklarasjoner, økt resirkulerings­effektivitet og utvidet produsentansvar, forklarer Thorne.

Norge har nasjonale politiske tiltak i tråd med EU-regu­le­rin­gene, og har dessuten har utviklet sin egen nasjonale strategi for en grønn sirkulær­økonomi og en batteristrategi med fokus på resirkulering og håndtering av elbilbatterier.

Store kunnskapshull krever mer forskning

Ved å gjennomgå forskningsfeltet har forskerne identifisert flere forskningshull knyttet til sirkularitet og LCA for personbiler som bør adresseres.

- Det er viktige kunnskapshull og mangler i livsløpsavurdering knyttet til personbiler som vi kommer til å jobbe videre med i forskningsprosjektet CELECT, sier Rebecca Thorne

Det gjelder særlig kjøretøy- og batterilevetid, ressurs- og energibehov for vedlikehold, energibruk under drift, kjøretøyets nytteverdi, resirkulerbarhet, sluttbehandling av kjøretøy og batterier og fordeling mellom flerbruksnytte.

Studien er finansiert av Forskningrådet.

Rapport: Sirkulærøkonomiske prinsipper og miljømessig bærekraft for personbiler. TØI-rapport 2055/2024. Forfattere: Rebecca Thorne og Linda Ager-Wick Ellingsen

Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder

  • Avgift på biodiesel – god eller dårlig miljøpolitikk?

    Den siste tidens debatt om gjeninnføring av avgift på biodrivstoff kan gi inntrykk av at dette er et ubetinget miljøpolitisk tilbakeskritt. Det er ikke nødvendigvis riktig.

  • Hva kjennetegner miljøvennlig bytransport?

    Hva kjennetegner egentlig miljøvennlig bytransport? TØI har foreslått et sett med indikatorer som gjør det mulig å sammenlikne miljøtilstanden i ulike byer, og samtidig fungere som et verktøy i miljøarbeidet.

  • Skal finne de grønne transportløsningene

    TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 millioner kroner til forskningsprogrammet TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI i Norges forskningsråd.

  • Mangel på møteplasser

    Veitvet/Sletteløkka-området i Groruddalen mangler gode fysiske, sosiale og kulturelle møteplasser. Det viser en stedsanalyse utført av CIVITAS og TØI. Stedet har har en rask endring i befolkningssammensetningen, hvor eldre norske blir boende mens yngre norskættede flytter og blir erstattet av innvandrerfamilier.

  • Kreativ byutvikling i Porsgrunn

    Porsgrunns byplanprosjekt ”kreativ byutvikling” ble satt i gang i forbindelse med feiring av byens 200-årsjubileum i 2007. Prosjektet har benyttet kultur som drivkraft i byutviklingen.

Viser fra 61 til 65 av totalt 65 artikler