Du er her

Bærekraftkravene for elbilbatterier vil bli betydelig skjerpet fremover

For å oppnå en bærekraftig bilindustri fremover trengs mer kunnskap, en innovativ industri og fortsatt politisk støtte.

Det fremkommer i en ny TØI-rapport som har gjennomgått prinsippene for sirkulærøkonomi og livsløpsvurdering (LCA) i ulike faser av en personbils livsløp, og kartlagt bærekraftperspek­tivet og samspillet mellom disse.

Gjennom sterke incentiver har Norges personbilflåte gjennomgått en betydelig transformasjon fra fossilt brennstoff til elektrisk drift. Selv om denne overgangen har og fortsatt vil redusere eksos­gasser og forbruk av fossile brensler under kjøring, vil den også forskyve utslippene til produksjonssiden og øke avhengigheten av ulike metaller og mineraler. Noen av disse materialene er definert som kritiske i EU, med høy forsyningsrisiko. De potensielle miljøfordelene til elektriske kjøretøy avhenger også av karbonintensiteten i elektrisitetsmiksen som brukes til lading, og kjøretøyenes bruksmønstre.

Både livsløpsvurderinger og sirkularitet nødvendig for en reell klimaeffekt

Forskerne mener at det bør utvikles et mer bærekraftig kjøretøysystem, og hvor kombinasjonen sirkularitet og LCA står sentralt.

Sirkularitetsstrategier handler om å forlenge produktets levetid, redusere avfall og minimere behovet for nye råmaterialer. For personbiler innebærer dette å fremme vedlikehold, gjenbruk, reparasjon, ombruk og resirkulering.

LCA vurderer utslipp, ressursforbruk og miljøpåvirkning gjennom hele kjøretøyets livsløp, fra råmaterialutvinning til sluttbehandling. Systemperspektivet som brukes i LCA er spesielt relevant for å evaluere en overgang fra konvensjonelle forbrenningskjøretøy til elektriske kjøretøy. 

Strengere bærekraftskrav i EU og Norge

Politikerne bestemmer hvilke rammer industrien må handle innenfor. Rapporten viser at bærekraftkravene vil bli betydelig skjerpet i de kommende årene, spesielt for elbilbatterier. EUs nye Circular economy action plan identifiserer bil- og batterisektoren som hovedmål for sirkularitetsprinsipper, og er fulgt opp med den nye New Batteries Regulation.

- Dette innebærer strengere bærekraftskrav med fokus på karbonfotavtrykksdeklarasjoner, økt resirkulerings­effektivitet og utvidet produsentansvar, forklarer Thorne.

Norge har nasjonale politiske tiltak i tråd med EU-regu­le­rin­gene, og har dessuten har utviklet sin egen nasjonale strategi for en grønn sirkulær­økonomi og en batteristrategi med fokus på resirkulering og håndtering av elbilbatterier.

Store kunnskapshull krever mer forskning

Ved å gjennomgå forskningsfeltet har forskerne identifisert flere forskningshull knyttet til sirkularitet og LCA for personbiler som bør adresseres.

- Det er viktige kunnskapshull og mangler i livsløpsavurdering knyttet til personbiler som vi kommer til å jobbe videre med i forskningsprosjektet CELECT, sier Rebecca Thorne

Det gjelder særlig kjøretøy- og batterilevetid, ressurs- og energibehov for vedlikehold, energibruk under drift, kjøretøyets nytteverdi, resirkulerbarhet, sluttbehandling av kjøretøy og batterier og fordeling mellom flerbruksnytte.

Studien er finansiert av Forskningrådet.

Rapport: Sirkulærøkonomiske prinsipper og miljømessig bærekraft for personbiler. TØI-rapport 2055/2024. Forfattere: Rebecca Thorne og Linda Ager-Wick Ellingsen

Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder

  • Folk blir elsykkel-frelst

    Folk som får tilgang til elsykkel opplever det som en svært positiv opplevelse. De sykler langt mer enn de ellers ville gjort og betalingsvilligheten for en elsykkel øker når man først har erfart dens fordeler.

  • 60 prosent lavere utslipp fra transport i 2050?

    CO2-utslippene fra norsk innenlands samferdsel vil kunne reduseres med 60 prosent innen 2050 om en legger svært optimistiske forutsetninger om energieffektivisering og avkarbonisering til grunn.

  • Klimaendringer skaper utfordringer for jernbanen

    Norske og utenlandske jernbaneoperatører var uforberedt på de ekstreme værforholdene som oppsto vinteren 2010, viser rapporten fra forskningsprosjektet InfraRisk hvor TØI har deltatt sammen med en rekke andre forskningsinstitutter. Konkrete strategier for å takle klimaendingene har manglet, men etableres nå.

  • En tredel av norsk vei og bane skredutsatt

    Minst 27 prosent av norske veistrekninger og 31 prosent av jernbanenettet er utsatt for snøskred og steinsprang. Stengte veier som følge av skred koster samfunnet minst 100 millioner kroner i året.

  • Elbilene utgjør tre prosent av nybilsalget

    Miljø, økonomi og praktiske forhold er de viktigste årsakene til at nordmenn i stadig økende grad velger å kjøpe elektriske biler. Slike biler utgjorde i første halvår 2013 ca 3 prosent av nybilsalget og andelen elbiler av personbilparken er ca 0,5 prosent. Norge er det landet i verden med flest elbiler i forhold til folketallet.

  • Avgiftsomlegging kan nå målet om lavere CO2-utslipp fra nye biler

    Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85g/km nås.

  • Elsykler på frammarsj

    Motbakker reduserer sykkelbruken. Elektriske sykler kan endre på dette. Fra 2008 til 2012 har antallet elektriske sykler som årlig selges i Europa steget fra 300.000 til over to millioner.

  • Restriksjoner på dieselbiler i byene

    Dagens dieseldrevne personbiler med partikkelfilter slipper ut inntil 70 ganger mer NO2 enn en tilsvarende bensinbil. For å redusere utslippene i de største byene hvor grenseverdiene overskrides, er det viktig å begrense innfasingen av slike biler inntil Euro 6-kravene trer i kraft i 2015.

  • Klimafokuset svekkes underveis

    Overordnete målsettinger om å redusere utslippene av klimagasser forsvinner ofte når det kommer til praktisk handling. TØI har på oppdrag fra Klima- og forurensningsdirektoratet sett nærmere på hvordan en prosessevaluering kan bidra til bedre måloppnåelse i klimapolitikken.

  • Elektrifisering av lette kjøretøy kan redusere energibruken med inntil 76 prosent

    En massiv overgang til elektrisk framdrift kan redusere de direkte CO2-utslippene for lette kjøretøy med inntil 97 prosent og energibruken med inntil 76 prosent. Eventuelle CO2-utslipp fra selve strømproduksjonen er holdt utenfor.

Viser fra 51 til 60 av totalt 65 artikler