Du er her

Sykkelbud i matlevering: Uhell, belastning og organisering

En ny rapport fra TØI viser at sykkelbud i plattformbasert matlevering ofte er involvert i trafikkuhell og rapporterer høy arbeidsbelastning.

Studien peker på hvordan organiseringen av arbeidet, infrastruktur og manglende opplæring bidrar til risiko og helseplager.

Rapporten bygger på en kombinasjon av kvalitative intervjuer med bransjeinformanter og sykkelbud, en vegkantundersøkelse og spørreundersøkelse med 165 sykkelbud. I studien undersøker forskerne hvordan rammebetingelser, arbeidsvilkår og organisering i plattformbasert matlevering påvirker trafikksikkerheten for sykkelbud, og hvilke forhold som kjennetegner uhell og skader i denne gruppen.

Flere sykkelbud oppgir at de har vært involvert i uhell, særlig eneulykker der de mister kontrollen på glatt føre, trikkeskinner og hull i veien. Mangelfullt vintervedlikehold og dårlig sykkelinfrastruktur forverrer situasjonen. Budene rapporterer i gjennomsnitt 172 uhell per million syklet kilometer – 95 av disse medfører skade, og 34 resulterer i legemeldt skade. Hele 26 prosent av de som har blitt skadet, oppgir at de har fått varige plager.

- Som ubeskyttede trafikanter er sykkelbud sårbare, selv ved mindre uhell, sier Vibeke Milch Uhlving, seniorforsker ved TØI.

Høyt tempo og uforutsigbare forhold

Forskerne peker på at flere forhold i arbeidsorganiseringen bidrar til risiko. De fleste sykkelbud er selvstendige oppdragstakere, og har ikke samme oppfølging og vern som fast ansatte. Plattformene har samtidig begrensede muligheter til å stille krav eller følge opp sikkerhetsrutiner. Milch Uhlving utdyper:

- Vår studie viser at måten plattformene er organisert på, med fravær av sikkerhetsansvar, høyt økonomisk press og lite opplæring, bidrar til et arbeidsmiljø med høy risiko for uhell og skader. Dårlig vintervedlikehold og mangelfull infrastruktur er også med på å forsterke risikoen.


Muskel- og skjelettplager, som smerter i nakke, rygg og knær, er også utbredt – særlig blant heltidsarbeidende. Langvarig eksponering ser ut til å øke risikoen for kroniske plager. Bruk av elsykkel kan redusere fysisk belastning og opplevd stress.

Behov for opplæring og bedre tilrettelegging

Fast ansatte bud har bedre vern og oppfølging enn selvstendige oppdragstakere. Plattformmodellen svekker sikkerhetsarbeidet, blant annet fordi selskapene ikke har styringsrett til å stille krav eller følge opp budenes atferd. Dette gir rom for useriøs praksis, inkludert bruk av ulovlige elsykler.

Algoritmisk styring og provisjonslønn bidrar til tidspress og økonomisk usikkerhet. Bud som er selvstendig næringsdrivende og avhenger av inntekten, er særlig utsatt for høy arbeidsbelastning, tretthet og risikoatferd.

I rapporten anbefaler forskerne mer systematisk og obligatorisk opplæring. Innholdet bør dekke trafikkregler, risikoforhold og forståelse av egen sårbarhet som syklist i blandet trafikk. De peker også på behov for bedre tilgang til utstyr og fasiliteter for hvile og restitusjon, samt tiltak for å styrke infrastrukturen – særlig vintervedlikehold – for å redusere risiko i arbeidshverdagen.

Rapporten er skrevet av Vibeke Milch Uhlving, Jenny Blom, Tor Olav Nævestad og Cyriac George, og kan leses her.

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Bjørne Grimsrud