Dette og flere andre problemstillinger belyses i en fersk TØI-rapport som utreder en mulig innføring av et sykkelhjelm-påbud i Norge.
I tillegg til å belyse sikkerhetseffekter av sykkelhjelm og sykkelhjelmpåbud tar rapporten for seg motargumenter mot sykkelhjelmpåbud, og den oppsummerer forskning som kan støtte eller avkrefte motargumentene. Rapporten gir også en oversikt over sykkelhjelmbruk og sykkelskader i Norge.
Rapporten er skrevet for Trygg Trafikk.
Syklister er skadeutsatt
Det er et mål at langt flere skal bruke sykkel som transportmiddel i Norge, men det skal helst ikke gå på bekostning av sikkerheten. Siden syklister har langt høyere skaderisiko enn for eksempel bilister, kan en økning av antall syklister føre til flere skader i trafikken. Sammen med andre tiltak kan innføring av påbud om å bruke sykkelhjelm motvirke en slik økning.
Hjelm reduserer hodeskader og dødsfall
Det viktigste argumentet for å innføre et påbud om bruk av sykkelhjelm er at man kan forvente å redusere hodeskader blant syklister. Aktuelle norske skadetall og estimerte effekter på hodeskader tyder på at et sykkelhjelmpåbud potensielt kan forhindre mellom 0,6 og 1,3 drepte syklister, mellom 15 og 31 hardt skadde syklister og mellom 440 og 1000 hodeskader blant syklister hvert år. Tallene er imidlertid meget usikre.
Argumenter mot påbud om sykkelhjelm
Det finnes mange argumenter mot innføring av et sykkelhjelmpåbud, men ikke alle får empirisk støtte. Et vanlig argument er at et sykkelhjelmpåbud kan føre til at det blir færre som sykler, men dette er meget usikkert.
Andre ulemper ved et sykkelhjelmpåbud er at det kan medføre problemer for bysykkelordninger og utleie av el-sparkesykler, at håndhevingen kan gå på bekostning av mer effektive tiltak, at et sykkelhjelmpåbud kan ta bort fokuset fra andre tiltak for syklister, samt at det kan oppfattes som overformynderi.
Påbudet må gjelde alle syklister og type sykler
Hvis man vil innføre et sykkelhjelmpåbud i Norge, vil påbudet trolig være mest effektivt og føre til økt hjelmbruk, hvis loven gjelder alle syklister og alle typer sykler. Det vil si el-sykler, bysykler og el-sparkesykler. Loven må også gjelde sykling på både vei og på fortau.