I dag bruker rundt 67 prosent av syklister hjelm. Beregningene viser at det er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke bruken til 80 prosent – da kan omtrent 650 hodeskader unngås hvert år. Dersom hjelmandelen økes helt til 100 prosent, kan rundt 940 hodeskader forebygges. Nytten er fortsatt større enn kostnadene, men hovedgevinsten oppnås ved å løfte bruken til 80 prosent – der forholdet mellom nytte og kostnad er høyest.
Et viktig funn i rapporten er at resultatene er følsomme for hvor mye folk sykler. Dersom et påbud fører til at færre velger sykkelen, kan nytten bli lavere enn kostnadene. Analysen viser at en nedgang på mer enn 6–10 prosent i sykling kan gjøre et påbud ulønnsomt.
«Helsegevinsten ved færre hodeskader er betydelig, men hvis et påbud fører til at folk lar sykkelen stå, kan gevinsten fort forsvinne», sier TØI-forsker Rune Elvik, som har ledet arbeidet.
Rapporten omfatter vanlige sykler og elsykler, men ikke elsparkesykler. Tallgrunnlaget bygger på Den nasjonale reisevaneundersøkelsen og inkluderer alle som oppgir at de sykler minst én dag i uken, uavhengig av om sykkelen er privat eller leid. Effekter av hjelmpåbud på delt mikromobilitet er ikke analysert.
I dag er hjelmbruk i Norge allerede relativt høy uten påbud. Rapporten analyserer kun de samfunnsøkonomiske virkningene av et mulig påbud og tar ikke stilling til hvilke tiltak som eventuelt bør innføres for å øke bruken.
Rapporten er skrevet av Rune Elvik på oppdrag fra Trygg Trafikk og kan leses i sin helhet her.