Det avdekker en ny TØI-rapport som har studert trafikksikkerhetsarbeid knyttet til arbeidsrelatert kjøring.
38 prosent av dødsulykkene på norske veier involverer sjåfører som kjører i jobb, både yrkessjåfører og andre. 11 prosent involverer personer som kjører til/fra jobb, men som ikke er yrkessjåfører. Det er for eksempel håndverkere, ansatte i hjemmetjenesten, selgere, osv.
- Tidligere studier av trafikksikkerhet i bedrifter med sjåfører i arbeid har vist at det å jobbe med tiltak og kultur kan ha god effekt. Noen studier viser så mye som inntil 60 prosent reduksjon i risiko. Det å fokusere på arbeidsrelatert trafikksikkerhet har et stort potensial for å redusere dødsulykkene i trafikken, sier forskningsleder på TØI Tor-Olav Nævestad.
Forskerne har sammenlignet fokus på trafikksikkerhet og tiltak for økt trafikksikkerhet i organisasjoner med profesjonelle sjåfører (yrkessjåfører), og organisasjoner med ansatte som kjører i arbeidet, men som ikke er profesjonelle sjåfører (arbeidssjåfører).
Man finner klart lavere fokus på trafikksikkerhet og langt færre tiltak rettet mot arbeidssjåførenes trafikksikkerhet sammenlignet med profesjonelle transportaktører. For noen sikkerhetstiltak er utbredelsen ni ganger høyere for yrkessjåfører sammenliknet med arbeidssjåfører. Analysene viser at det lave fokuset på trafikksikkerhet i organisasjoner med arbeidssjåfører antakelig skyldes at transport er en sekundær del av virksomheten.
- Vi er heller ikke helt i mål hos de profesjonelle aktørene ennå. Det er fortsatt et potensiale for flere tiltak blant de profesjonelle sjåførene, mener Nævestad.
- Men hovedresultatet, og det viktigste de ikke-profesjonelle kan lære av de profesjonelle, er at sikkerhetsengasjement og tiltak virker.
I rapporten studerer forskerne også hvilke ledelsespraksiser organisasjonene selv bør fokusere på for å redusere arbeidsrelaterte trafikkulykker, og hva som kan gjøres på samfunnsnivå for å redusere arbeidsrelaterte trafikkulykker.
- Potensialet for å redusere trafikkulykker gjennom å fokusere på sjåfører som kjører i eller til/fra jobb er stort, fordi halvparten av dødsulykkene er arbeidsrelaterte, fordi man har større muligheter til inngripende tiltak mot sjåfører i arbeid på grunn av ansettelsesforholdet, og fordi forskning viser at mange tiltak mot denne gruppen kan ha god effekt, sier Tor-Olav Nævestad.
Rapporten er laget på oppdrag for Norges Trafikkskoleforbund.
Tekst: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder