Det viser en fersk TØI rapport skrevet på oppdrag fra bymiljøetaten og Asplan Viak.
For at klima-, miljø og helsevennlige transportløsninger skal være førstevalget for reisende i Oslo, har bymiljøetaten ønsket å forbedre infrastrukturen rundt bussholdeplasser. Ønsket er å gjøre det bedre for syklister å passere disse holdeplassene, samtidig som det er trygt, tilgjengelig og effektivt for busser og gående.
Rapporten oppsummerer funn etter å ha undersøkt ulike typer bussholdeplasser i kombinasjon med sykkelfelt i Oslo og skal være med å danne grunnlaget for en mulig revidering av gatenormalen i Oslo.
Syklister foretrekker bussøy
Syklistene mener den beste løsningen er at sykkelstien går bak bussholdeplassen. De føler seg tryggest med denne løsningen. Gående føler seg mest trygge der hvor sykkelstien stopper ved bussholdeplassen.
Antall busser som passerte førte til mindre trygghet i begge grupper.
Menn føler seg generelt tryggere enn kvinner og gående føler seg tryggere enn syklister.
Uklare vikepliktsregler
Det hersker stor forvirring rundt vikepliktsreglene. Syklistene mener de har vikeplikt for bussen når den blinker inn til et kantstopp, mens sannheten er at det er bussen som har vikeplikt. Syklister har vikeplikt for gående i gangfelt, ikke ellers. 1 av 3 gående vet ikke at de har vikeplikt for syklistene på sykkelstien, der hvor det ikke er gangfelt. Dette kan bidra til å øke konfliktnivå. Det er en del uklarheter rundt dette og det kan være på sin plass å klargjøre og informere mer om reglene rundt dette.
Rapporten har sett på data fra 641 syklister og gående ved syv ulike holdeplasser i Oslo, fire av disse hadde sykkelstier som opphører ved bussholdeplass, såkalt kantstopp og tre av dem inkluderer sykkelstier som gikk bak bussholdeplassen, såkalt bussøy.