Alle inntektsgrupper opplever en vekst i tilgjengelighet med kollektivtransport som følge av Fornebubanen. Samtidig opplever de med høyest inntekt en noe større effekt enn andre grupper. Kollektivtilbudet forbedres mest i områder med høye boligpriser.
Det kommer frem i en fersk TØI-rapport som undersøker hvordan effektene av Fornebubanen er fordelt geografisk og sosialt.
Fornebubanen er her definert som en ny t-banelinje mellom Majorstua stasjon og Fornebu stasjon med åtte avganger i timen.
Oslo Vest og Bærum får best effekt av Fornebubanen
I rapporten undersøker forskerne hvordan Fornebubanen endrer tilgjengeligheten til arbeidsplasser for befolkningen i Oslo og Bærum. Tilgjengelighet er her definert ut fra hvor mange arbeidsplasser man kan nå i løpet av en halvtimes reise med kollektivtransport. Reisetiden er fra dør til dør og inkluderer gangtid, ventetid, byttetid og ombordtid.
De geografiske analysene viser at det er de områdene i Oslo og Bærum som ligger nærmest den nye t-banelinjen som først og fremst opplever en vekst i kollektiv¬tilgjenge¬lighet som følge av Fornebubanen.
Visse nabolag ved sentrumsringen i T-banenettet, som Grønland/Tøyen, Sinsen og Nydalen, opplever også økt tilgjengelighet ved at de får tilgang på arbeidsplassene på Skøyen/Lysaker/Fornebu innenfor 30 minutter.
Kan gi dyrere boliger og endret bosettingsmønster
Sosialt ble det undersøkt hvordan endringene i kollektivtilgjengelighet er fordelt blant inntektsgruppene i Oslo og Bærum, og blant boliger med forskjellig kvadratmeterpris.
Blant de ulike inntektsgruppene viser analysene at selv om alle grupper opplever en viss forbedring i kollektivtilgjengelighet, så er økningen noe høyere blant de mest velstående og blant de som har mindre midler. Grunnen til det første er at Fornebubanen først og fremst forbedrer tilgjengeligheten i de mest velstående områdene, som Oslo vest. Grunnen til at de med lavest inntekt også opplever en relativt stor forbedring er trolig at mange av disse bor forholdsvis sentralt, i områder langs sentrumsringen der Fornebubanen også har en viss effekt.
Tilgjengelighetsberegningene er gjort med dagens bolig- og næringsstruktur. Det er altså ikke tatt hensyn til mulige endringer, som nye bostedsmønstre og boligpriser, i etterkant av at Fornebubanen åpner.
Ringvirkninger for kollektivsystemet
Analysene er gjort ved å se på hvordan den nye T-banelinjen mellom Majorstuen og Fornebu påvirker kollektivtilbudet. Fornebubanen vil imidlertid kunne ha ulike ringvirkninger for resten av kollektivsystemet, avhengig av hvordan den nye linjen tilpasses resten av T-banesystemet i Oslo. Slike ringvirkninger av Fornebubanen er ikke analysert i dette prosjektet.
Rapporten dokumenterer et prosjekt om effektene av Fornebubanen, finansiert av Nordisk vegforum, Statens vegvesen og Viken fylkeskommune (nå Akershus fylkeskommune).
Her finner du en interaktiv versjon av rapporten