Bedriftenes valg av logistikkløsning har stor innvirkning på transportomfanget. Transport av stykkgods og matvarer utgjør mer enn halvparten av veksten i innenriks transportarbeid på veg de siste 15 årene.
I denne perioden har det spesielt for næringsmiddelindustrien funnet sted en spesialisering og sentralisering av produksjonen, men også engroshandelen er sentralisert, og omfanget av kjededistribusjon øker. Det vil si at transport har en økende rolle i verdikjeden.
Også økt import av forbruksvarer bidrar til økt innenriks transportarbeid. Det skyldes at denne importen i det alt vesentlige ankommer grossist på Østlandet, i hovedsak lokalisert i Akershus og Oslo, før videre innenriks distribusjon.
Rapport er utarbeidet i prosjektet Logistikk i Norge, et forskningsprosjekt finansiert av SMARTRANS-programmet i Norges forskningsråd og Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Rapport:
Produksjons- og konsumstruktur - trender og utviklingstrekk. TØI-rapport 1013. Av Inger Beate Hovi og Wiljar Hansen.
Du er her
- > Næringsøkonomi og godstransport
- > Sentralisering fører til mer transport
Sentralisering fører til mer transport
Sentralisering av produksjon og engroslagerfunksjoner fører til mer godstransport.
Siste nytt fra forskningsområdet
- Økt vekt på tunge kjøretøy er både lønnsomt og reduserer CO2-utslippene
- Pakkeautomater et effektivt alternativ til hjemlevering
- Stor betalingsvilje for miljøvennlig levering
- Store utfordringer for internasjonal godstransport under pandemien
- Formidabel vekst i netthandel og hjemlevering under pandemien