Du er her

Nasjonal Transportplan er svekket som styringsverktøy

All planlegging av NTP-arbeidet bør rettes inn mot å nå målet om omstilling til lavutslippssamfunnet.

I en ny TØI-rapport retter forskere et kritisk blikk mot hvordan Nasjonal Transportplan (NTP) utformes, og konkluderer med at dagens prosess svekker planens funksjon som et strategisk styringsverktøy for transportpolitikken. Forskerne peker på at både organiseringen og gjennomføringen av NTP-arbeidet i for stor grad låser fast utviklingen, i stedet for å fremme nødvendig omstilling til et lavutslippssamfunn.

«Mer av det samme» – i en tid for endring

Ifølge rapporten har NTP-prosessen en iboende tendens til å produsere "mer av det samme", snarere enn å legge til rette for transformativ utvikling. Dette skjer til tross for at både klima- og samfunnsmål etterspør omfattende endringer i hvordan transportsystemet planlegges og prioriteres.

Særlig startfasen i arbeidet med NTP er svært definerende for hva slags resultater prosessen til slutt gir. Det betyr at de føringene som legges tidlig – før bred politisk eller faglig drøfting – i stor grad styrer utfallet. Dette kan bidra til å sementere eksisterende strukturer og investeringer.

Målstrukturer og styringsformer til hinder

Flere aspekter ved dagens struktur problematiseres i rapporten: styringsstrukturen, målhierarkiene, det såkalte korridorkonseptet, samt prosessene som følger i Stortinget. Samlet gjør disse elementene det vanskeligere å benytte NTP som et effektivt og fremtidsrettet verktøy.

Spesielt trekkes det frem at dagens planlegging i stor grad følger en "predict-and-provide"-tilnærming, der man tar utgangspunkt i prognoser for framtidig transportbehov og forsøker å dekke dette gjennom økt kapasitet. Rapporten anbefaler i stedet en "decide-and-provide"-modell – eller backcasting – hvor man først bestemmer hvilke samfunnsmål man ønsker å oppnå – og så planlegger for det.

Flere tiltak kan styrke NTP-prosessen

Rapporten peker på flere tiltak – både kortsiktige og langsiktige – som kan styrke NTP-prosessen:

  • Bedre helhetstenkning og uavhengige faglige utredninger
  • Bredere representasjon i arbeidet med NTP
  • Klare skiller mellom forvaltning og forretningsdrift i statlige aktører
  • Større fokus på by- og tettstedsproblematikk

Disse tiltakene vil gjøre det lettere å bruke NTP til å løse de store og komplekse utfordringene transportsektoren står overfor – ikke minst i møte med klimakrisen og behovet for grønn omstilling.

Rapporten er laget på oppdrag av KS (kommunesektorens organisasjon).

Rapport: Nasjonal Transportplan som mer strategisk og bedre styringsverktøy. TØI-rapport 2081/2025. Forfattere: Daniel Ruben Pinchasik, Bjørne Grimsrud og Andreas Kokkvoll Tveit

Illustrasjonsbilde: Statens vegvesen

Verktøylinje

    Del på:
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

 

HR-excellence in research

 

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger